ان بی سی نیوز گزارش داد، یک فرمانده شبه نظامیان طالبان در استان هلمند افغانستان که نامش را فاش نکرد به این شبکه گفت: نشست‌ها با مقام‌های آمریکایی یا باید منجر به مذاکراتی موثرتر شده یا در غیر این صورت برای همیشه متوقف شوند.

او تاکید کرد: اگر آن‌ها در مذاکراتشان در آینده صداقت داشته باشند پیشنهاد ما برای تبادل زندانی را خواهند پذیرفت.

این مقام‌های طالبان که از افغانستان، امارات متحده عربی و قطر این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند، گفتند: دور بعدی مذاکرات خیلی زود برگزار خواهد شد و موضوع آن امکان تبادل زندانی‌ها است.

با این حال کارشناسان گفتند به رغم این اصرار‌های طالبان بعید است که دولت افغانستان یک چنین چهره بلندپایه‌ای یعنی پسر کوچک بنیان‌گذار شبکه حقانی را بدون گرفتن امتیاز‌های بزرگ از طرف مقابل آزاد کند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هیچ برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات تنظیم نشده و از اظهارنظر در مورد تبادل زندانیان در چنین مذاکراتی خودداری کرد. دولت افغانستان نیز از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

در ماه‌های اخیر آمریکا تلاش‌ها برای برگزاری مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تشدید کرده است.

براساس این گزارش انس حقانی پسر کوچک جلال‌الدین حقانی بنیان‌گذار شبکه حقانی در صدر فهرست کسانی است که طالبان خواهان آزادی آنهاست.

انس حقانی از اکتبر سال ۲۰۱۴ در افغانستان زندانی است. در آن سال نیرو‌های امنیتی آمریکا او را در مسیر قطر به بحرین بازداشت کردند. جلال‌الدین حقانی به تازگی بعد از یک دوره بیماری مزمن درگذشته است.

طالبان می‌گویند ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر از اعضایش در زندان‌های افغانستان هستند و خودش نیز ۴۰۰ زندانی از میان اعضای نیرو‌های امنیتی افغانستان و چند خارجی و آمریکایی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.