به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رویترز از سانتیاگو، «کریستین پرشت» با تصمیم پاپ فرانسیس، خلع لباس شد. 

پرشت رهبر سابق یک گروه مدافع حقوق بشر بود که در دهه ۸۰ میلادی با «آگوستو پینوشه» دیکتاتور وقت شیلی برای پایان دادن به اعمال شکنجه در این کشور، مبارزه کرده بود. 

این کشیش سرشناس شیلیایی پس از تحقیق درخصوص اتهام های مطرح شده علیه اعضای یک جامعه مذهبی، به سوء استفاده جنسی متهم شده است. وی پیشتر این اتهام ها را رد کرده است.

خبر برکناری این کشیش در حالی منتشر شده که پلیس شیلی پیگیر موارد جدیدی از رسوایی اخلاقی در این کشور است که مقام های کلیسا آن را مخفی نگاه داشته اند.

کلیسای کاتولیک سراسر جهان به واسطه مواردی از رسوایی های اخلاقی متزلزل شده است. این موارد به سطح اعتماد مردمی به کلیساها نه تنها در شیلی بلکه در آمریکا، استرالیا و ایرلند، کشورهایی که صحنه شدیدترین موارد سوء استفاده جنسی بوده، لطمه زده است. 

«تئودور مک کاریک» کاردینال سابق آمریکایی یکی از رهبران مذهبی متخلف است که با رسوایی اخلاقی، به بحث و جدل در مورد حضور مردان همجنس باز در میان کشیشان کلیسای کاتولیک رم دامن زده است.

مک کاریک به برقراری روابط جنسی با دانشجویان رشته های مذهبی متهم است، اتهامی که به استعفای وی از مقام کاردینالی انجامید و رهبر کاتولیک های جهان نیز استعفای او را پذیرفت.

لغزش مک کاریک، کلیساهای آمریکا را در بهت و حیرت فرو برد، زیرا وی طی دهه ها یکی از رهبران مذهبی محترم و معتمد پاپ ها و روسای جمهوری این کشور بود. 

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش گزارش داد که مک کاریک به توافق مالی برای بستن پرونده اتهام غیر اخلاقی در قلمرو خدمت اسقفی در نیوجرسی در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ دست یافته است. 

در همین حال، برخی شخصیت های محافظه کار در کلیساهای آمریکا خواستار پاکسازی کلیساها از همه کشیش های همجنس باز شده اند، با توجه به اینکه گمان می رود که تعداد این افراد زیاد باشد و تعداد کمی از آنها گرایشات جنسی شان را آشکار کرده باشند.

واتیکان در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که حتی همجنس بازان مجرد نباید به مقام کشیشی دست یابند. واتیکان همچنین از رهبران کلیساها خواست از میان افرادی که تجربه همجنس گرایی دارند، متقاضی دانش اندوزی نپذیرند. 

برخی چهره های محافظه کار در کلیساهای آمریکا با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد از قربانیان جنسی، مرد بوده اند، بر پاکسازی کلیساها از کشیش های همجنس باز تاکید کرده اند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.