عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ایده جدید خود برای قطار‌های تهران و حومه خبر داد و گفت: تعدادقطار‌های تهران و حومه باید افزایش یابد و همین امر نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که شرکت قطار حومه‌ای تشکیل شود، افزود: برای تشکیل این طرح گزارش لازم تهیه و به دولت فرستاده شده است و به زودی تصویب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری که به زودی قطار حومه‌ای به مقصد تهران اجرایی شود، گفت: طرح قطار‌های حومه‌ای نه تنها در تهران بلکه در تمامی کلانشهر‌ها باید در دستور کار اصلی قرار گیرد که این خود نیازمند سرمایه‎گذاری بسیار زیادی است.

قیمت هر ترنست قطار حدود 4 میلیون یورو است

آخوندی درباره قیمت هریک از ترنست‌های قطار گفت: قیمت هر یک از این ترنست‌های قطار حدود ۴ میلیون یورو است که رقم بسیار زیادی برای کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در گذشته تعداد ترنست‌های قطار در مسیر پرند ۸ ترنست بوده و هم اکنون به ۲۸ ترنست افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تنها راه حل برای حل مشکل تهران قطار‌های حومه‌ای است به طوری که اگر این قطار‌های حومه‌ای اجرا شود زندگی مردم در حومه شهر‌ها سهل می‌شود.

امکان پاسخ دادن  به نیازهای رفاهی  در تهران وجود ندارد

وی با بیان اینکه بسیاری از ساکنان پرند از زندگی در این شهر راضی هستند، تصریح کرد:  امکان پاسخ‌گویی به نیاز رفاهی مردم با جمعیت کنونی وجود ندارد و حال اگر جمعیت کلان شهر تهران به 14 میلیون نفر برسد به هیچ عنوان  این نیازها پاسخ داده نمی‌شود.

آخوندی بیان کرد: باید وضع زندگی در پیرامون شهر‌ها بهتر شود و مردم در حاشیه شهر‌ها بتوانند از رفاه بیشتری بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون این رفاه در برخی از شهر‌ها ایجاد و شهر‌های جدیدی مانند پرند، هشتگرد، اندیشه هم اکنون تبدیل به مکان‌های بسیاری خوبی برای زندگی شده‌اند.

قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای شبه رایگان است

وی افزایش کیفیت زندگی در این شهر‌ها را راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل عمومی و حومه‌ای بیان کرد و افزود: سیستم حمل‌ونقل عمده‌ای که اغلب کشور‌ها بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند همین قطار راه آهن حومه‌ای است.

آخوندی یادآور شد: بسیاری از مردم و ساکنان حومه شهر‌ها یاد گرفته و قبول کرده‌اند که استفاده از قطار‌های حومه‌ای بسیار برای آنها بهتر و با صرفه‌تر است.

وی ادامه داد: زمانی که یک خانم تنها از پرند به تهران می‌آید قطار برای آنها بسیار امن و ارزان قیمت است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هم اکنون قیمت بلیت قطار‌ تهران - پرند حدود ۱۵۰۰ تومان است که تقریبا شبه مجانی برای مسافران در می‌آید.

 خلافی صورت نگرفته است

آخوندی درباره تحویل ندادن 20 فروند هواپیمای سبک و متوسط به دلیل تحریم‌ها که تنها 8 فروند از این تعداد تحویل داده شده است، گفت: خلافی صورت نگرفته و پولی بابت خرید هواپیما‌ها پرداخت نشده است.

وی درباره نحوه پرداخت غرامت  هواپیماهای تحویل داده نشده افزود: طبق قرارداد در زمان خرید مبلغی پرداخت نشده است که بخواهیم غرامت دریافت کنیم.

ارائه طرح جدید مسکن به شورای پول و اعتبار

در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تسهیلات مسکن افزایش پیدا کند یا خیر گفت: راجع به تسهیلات مسکن، بانک مسکن برنامه‌های جدیدی طراحی و به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده است و امیدواریم این پیشنهادات به تصویب برسد و تا زمانی که شورای پول و اعتبار اعلام نکرده نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.