رئیسی: نباید فساد را به کل نظام تعمیم داد
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در جمع عزاداران حسینی هیئت رزمندگان اسلام در مسجد امام (ره) اصفهان با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به ابرقدرتها بارها فرمودند که نمی توانید با انقلاب خدایی گلاویز شوید چراکه امتی که اتکال وی به خدا باشد شکست ناپذیر است.
وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی عرصه های مختلفی را به کشور ما تحمیل کردند، ابراز داشت: روز ۳۱ شهریور ۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد، شرایط و وضعیت مردم به نوعی بود که استان های مختلف مورد هجوم دشمن قرار گرفت اما ملت ایران پس از هشت سال جنگ تسلیم نشد.
تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: پس از جنگ تحمیلی توطئهها فسادهای بسیار بر علیه ملت ایران انجام شد اما اکنون در آستان ۴۰ سالگی دشمن به دنبال ایجاد شبهه و تشویش اذهان عمومی است.
نباید فساد را به کل نظام تعمیم داد
وی با بیان اینکه باید با فساد مبارزه شود اما نباید آن را به کل نظام تعمیم داد که این روشی از دشمنان انقلاب اسلامی است، بیان داشت: امروز شیوههای دشمنی مستکبران جهانی را به خوبی میشناسیم، ایجاد شبهه و جنگ روانی در مردم از روشهای گستردهای است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی و نبرد حق وباطل وجود داشته است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جتگ روانی، افتصادی و رسانهای دشمنان نظام اسلامی، گفت: دشمنان با امپراطوری خبری و رسانهای در دنیا میخواهند در ذهنها ایجاد شبهه کنند.
وی تصریح کرد: امروز هر کس با رفتار، نگاه و قلم اقدام خود مردم را نا امید کند در راستای راهبرد دشمن عمل کرده است و هرکس با حرکت جهادی مردم را به نظام امیدوار کند در راستای راهبرد نظام عمل کرده است.
رئیسی ادامه داد: مشکلات اقتصادی وجود دارد و باید با راهکارهای اقتصادی رفع شود که این راهکار در دستان توانای جوانان برومند کشور و استفاده از توانایی های داخلی واستعداهای ناب کشور است.
برخی می خواهند مشکلات اقتصادی کشور را با راهکارهای سیاسی رفع کنند
وی با اشاره به صحبت رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه همه مشکلات ما راهکار دار د و هیچ مشکلی بدون راه حل نیست، گفت: برخی می خواهند مشکلات اقتصادی کشور را با راهکارهای سیاسی رفع کنند که خود این افراد نیز به خطا بودن این راهکار پی بردهاند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فقر و مشکلات اقتصادی راهکار درونی دارد، اظهار داشت: خداوند به ملت ما ثروت عظیم عطا کرده و بر این اساس مهمترین راهکار رفع مشکلات کشور اندیشه های جوانان است.
دست تدبیر باید در تمام کشور جای سوءتدبیرها را بگیرد
وی اضافه کرد: یقین داریم با عنایت پرودگار، مقاومت در برابر دشمن، با دست تدبیری که باید در تمام کشور جای سوءتدبیرها را بگیرد و با اقدامات جهادی از این موانع با موفقیت عبور می کنیم.
رئیسی با ابراز این نکته که جوانان ما پچییدهترین مسایل علمی را حل کردند به نوعی که امروز دانش هستهای به دانش بومی ما تبدیل شده است، تصریح کرد: افرادی که از این پیچهای سخت عبور کردند، در نظام بانکی، پولی و مالیاتی، صادرات و واردات و کشاورزی نیز موفق خواهند بود و گره مشکلات را به لطف الهی باز میکنند تا ملت راه پیشرفت را طی کند.
تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: مگرداعشی که با نقشه اسرائیل، حمایت آمریکا و پول آل سعود به غده سرطانی برای بشریت تبدیل شد جوانان ما ریشهکن نکردند و مگر این مبارزه سختتر از راهی است که شهید حججیها با نثار جان خود گشودند.
تمام مشکلات کشور راهکار دارد
وی اضافه کرد: تمام این مسایل و مشکلات کشور راهکار دارد و یقین داریم ملت مقاوم قدرشناس، بابصیرت، فهیم و عاشورایی ما با ایستادگی و مقاومت، دشمن شناسی و دشمنستیزی تمام مشکلات را رفع میکنند و خداوند به برکت نام مقدس اباعبدالله برای زندگی مردم گشایش ایجاد میکند.
رئیسی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه عاشورا دین را زنده کرد و احیای دین به وسیله واقعه عاشورا انجام شد، اظهار داشت: تاسیس دین اسلام با بعثت نبی مکرم اسلام (ص) بود و تکمیل با غدیر انجام و تضمین بقای دین با عاشورا رخ داد.
وی افزود: گسترش دهنده دین نسبت به همه عالم وجود مقدس فرزند اباعبدالله امام مهدی (عج) است.
تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: سه وجود حقیقی برای دین وجود دارد که یکی کتاب خدا وسنت است که وجه واقعی دین است.
وی ادامه داد: دوم وجود ذهنی دین است که آنچه از دین، باورها و تودههای از باورهایی که از دین در ذهن وجود دارد را شامل میشود.
عاشورا کدام وجه از دین اسلام را زنده کرد
رئیسی با بیان اینکه بعد دیگر دین وجود اجرایی و خارجی دین است، ابراز داشت: حال باید بررسی کنیم که عاشورا کدام وجه فرضی دین را احیاء کرد.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه امتهای مختلف در طول تاریخ آمده و رفته اند حتی یک حرف از قرآن کریم کم نشده است همانگونه که خداوند نیز در قرآن فرموده است.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: در کلمات امام حسین (ع) به وضوح مشخص است که کدام وجه از دین احیا شده است، آنجا که می فرماید مردم نمی بینید به حق عمل و از باطل نهی نمیشود و این نشان می دهد قیام اباعبدالله تاحسین (ع) وجه عملی دین را احیا کرده است.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) فرمودند برای پیاده سازی روش عملی پیامبر و امام علی(ع) در ارتباط با دین قیام کرده است چراکه هنوز ۵۰ سال از رحلت پیامبر نگذشته بود که زحمات ایشان در حال از میان رفتن بود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دین سه وجود دارد، بیان داشت: سه وجود برای دین وجود دارد که یکی کتاب خدا وسنت است که وجه واقعی دین است.
وی ادامه داد: دوم وجود ذهنی دین است که آنچه از دین، باورها و تودههای از باورهایی که از دین در ذهن وجود دارد را شامل میشود.
رئیسی با بیان اینکه بعد دیگر دین وجود اجرایی و خارجی دین است، ابراز داشت: حال باید بررسی کنیم که عاشورا کدام وجه فرضی دین را احیا کرد.
قیام امام حسین (ع) وجود عملی دین اسلام را احیاء کرد
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه قیام اباعبدالله تاحسین (ع) وجه عملی دین را احیاء کرده است، ادامه داد: امام حسین (ع) فرمودند برای پیاده سازی روش عملی پیامبر و امام علی(ع) در ارتباط با دین قیام کرده است چراکه هنوز 50 سال از رحلت پیامبر نگذشته بود که زحمات ایشان در حال از میان رفتن بود.
رئیسی در ادامه با اشاره به ویژگیهای شهر اسلامی گفت: سنگ زیربنای شهر اسلامی توحید است و معنویت، اخلاق، عدالت اجتماعی، عقلانیت از دیگر وجوه شهر اسلامی است.
اقامه نماز با خواندن نماز تفاوت دارد
وی با تاکید بر اینکه نظام سازی بر اساس قرآن چهار پایه اساسی دارد که از آن جمله اقامه نماز، ایتای زکات و ارتباط با جامعه و مردم، امر به خوبی نهی از منکر است، بیان داشت: اقامه نماز با نماز خواندن فرق دارد و بدین معناست که هیچ حاکمیتی به جز اسلام پذیرفته شده نیست که این امر با عملکرد آل سعود متفاوت است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: حضرت اباعبدالله همین اصول را در صحبتهای خود در ارتباط با قیام عاشورا بیان داشت که برای اقامه نماز قیام کرده است به معنای اینکه در جامعه به دستورات الهی عمل شود وگرنه نماز خواندن ظاهری به تنهایی فایدهای ندارد .
وی تصریح کرد: احساس مسئولیت در جامعه بسیار مهم است به نوعی که عدالت اجتماعی در جامعه برپا شود و این خواسته امام حسین (ع) بود.
عهد قویتر از رای است
رئیسی با بیان اینکه نبرد حق و باطل بر اساس آیات قرآنی همواره وجود داشته است و جزو سنتهای الهی است، تصریح کرد: عهد قوی تر از رای است چرا که در هر عهدی موضوع رای نیز وجود دارد اما در هر رای تعهد جلوهگر نیست.
عهد مفهومی بالاتر از قوانین نظامهای دموکراسی دنیا است
وی افزود: در فرهنگ دینی ما مفهوم عهد وجود دارد، یاران اباعبدالله با ایشان پیمان و عهد بستند و با جان خود در پای آن ایستادند و این مفهومی بالاتر از قوانین نظامهای دموکراسی دنیا است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای از میان برداشتن جهل علمی وجهالت علمی تلاش کرد، ابراز داشت: در فلسفه قیام اباعبدالله در زیارت اربعین آمده است که امام حسین خون قلب خود را داد تا جامعه از جهل نجات پیدا کند، جهالتی که پیامبر از جامعه زدود و 50 سال بعد دشمنان خواستند بار دیگر آنبر جامعه مستولی کنند.
رئیسی با بیان اینکه مسلمان حق عقب گرد و توقف ندارد به نوعی که دو روز وی باید با یکدیگر متفاوت باشد، گفت: امام صادق انسانها را به سه دسته عالم ربانی، متعلم بر سبیل نجات( دانش پژوه دین) و حزب باد تقسیم بندی کردهاند.
بدون قدرت تعقل هدایت الهی در انسان موثر نیست
وی با بیان اینکه دسته سوم محکوم است و شامل انسانهایی است که هر صدایی بلند شود به دنبال آن حرکت میکند، گفت: در واقع اگر انسان قدرت تعقل را در خود بکشد دیگر هدایت الهی نیز بر او موثر نیست و چنین انسانی چشم دل وی کور است.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه این انسانها راه زندگی، دوست و دشمن، مقصد و راه را تشخیص نمیدهد، ابراز داشت: اگر انسان دچار جهل در برابر نیروی عقل شود نورافکن درون وی خاموش میشود.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب زمانی که امام کفر خود را جای امام ایمان جا بزند چنین شخصی وی را می پذیرد و این چیزی است که در واقعه عاشورا رخ داد.
اهل حق از ابتدا فهمیدند پشت پرچم داعش نام اسرائیل است
رئیسی با بیان اینکه انسان با خرد حق را ازا ناحق و سره را از ناسره بازمیشناسد، تصریح کرد: زمانی که پرچم داعش بلند به نام دین و با درج کلمه مقدس لا اله الی الله بر پرچمها برافراشته شد اهل حق از همان ابتدا فهمیدند پشت این پرچم نام اسرائیل است.
رئیسی با بیان اینکه بعد از توحید هیچ امری مانند حجت شناسی و امام شناسی مهم نیست، اظهار داشت: اگر کسی بمیرد و امام و مقتدای خود را نشناسد بر مرگ جاهلیت مرده است و زندگی وی نیز جاهلی بوده است.
وی با اشاره به اینکه از خلقت آدم تا خاتم آنچه از آیات و نشانههای خداوند متعال به بشریت نشان داد بیشتر جنبه حسی داشته است، گفت: در داستان آتش انداختن ابراهیم، قربانی کردن اسماعیل و غیره امتحانات و آِیات حسی است اما از دوره پیامبر اکرم (ص) تا زمان ظهور حضرت ولی عصر آنچه از آیات الهی و امتحان برای انسانهاست همراه تعقل و تدبر، اندیشه کردن و فهم است.
تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: تاکید پیامبر اکرم (ص) بر اندیشه برای یافتن قدرت تحلیل وقایع است و امام صادق نیز دعای معرفت را به ما آموزش داد چرا که انسانها با بی شناختی مورد امتحان قرار میگیرند.
نباید ابزار معرفت در وجود انسانها تعطیل یا کمرنگ شود
وی با اشاره به اینکه ابزار معرفت شامل چشم، گوش و دل است، ابراز داشت: نباید ابزار معرفت در وجود انسانها تعطیل یا کمرنگ شود.
رئیسی با بیان اینکه امام حسین حتی در لحظات آخر شمر را نصیحت کردند و وعده شفاعت را به وی دادند اما وی بر امید واهی خود بر تصاحب مُلک ری پافشاری کرد، تاکید کرد: گوش و دل دشمنان اباعبدالله الحسین حتی با خطبه و سخنرانی وجود نورانی امام حسین (ع) باز نشد چراکه فسق، ظلم، جور، کفر و گناه جلوی حقیقت بینی را می گیرد.
رئیسی تصریح کرد: اماگر نورافکن وجود انسان روشن نبوده و تشخیص راه، راهبر دشمن و مقصد را ندهد راه و راهبر هرچه نورانی باشد برای هدایت وی بی فایده خواهد بود.
تولیت آستان قدس رضوی عاشورا با بیان اینکه اینکه عاشورا تنها یک حادثه تاریخی نیست، تاکید کرد: حرکت اباعبدالله الحسین یک حرکت تمدنی به نام عاشورا و کربلاست که برای تمامی انسانهای تاریخ تحول آفرین است، همین الان فریاد استغالثه اباعبدالله «هل من ناصر ینصرنی» اما در جهان بلند است.
عاشورا تابلوی تمام نمای برترین جلوههای زندگی انسانی است
رئیسی گفت: عاشورا تابلوی تمام نمایی است که برترین جلوههای زندگی انسانی مانند وفا، تسلیم، رضا، ایمان، صبر، ایثار، شهادت عدالت، اوج عبودیت پرودگار، مردم دوستی، خداخواهی و دگرخواهی دشمن شناسی و دشمن ستیزی، مقاومت در راه هدف، ایستادگی در راه حق، حاکمیت حق بر باطل وهمه مظاهر عالی انسانی در این تابلو نقش بسته است.
وی تاکید کرد: امتداد جریان عاشورا در دنیا وجود دارد هرجا و هر زمانی که فردی به دنبال حق و حقیقت است.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
ارسال نظر