به گزارش تایمز آو اسرائیل، اسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که گفته بود امیدوار است توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ادامه یابد، در غیر این صورت برنامه هسته‌ای این کشور تسریع خواهد شد، مدعی شد: اگر ایران به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد، با "تهدید مستقیم آمریکا و متحدانش" روبه رو خواهد شد.

صالحی در گفت و گوی اختصاصی خود با آسوشیتدپرس از تلاش ایران برای ساخت یک تاسیسات جدید در سایت غنی‌سازی اورانیوم فردو سخن گفت که قرار است سانتریفیوژ‌های پیشرفته بیشتری تولید کند. این ماشین‌ها از طریق گردش سریع هگزافلوراید ورانیوم، اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند.

طبق توافق هسته‌ای، ایران محدود به استفاده از سانتریفیوژ‌هایی با مدل پایین‌تر، موسوم به IR-۱s است، اما این تاسیسات جدید به ایران اجازه می‌دهد مدل‌های پیشرفته‌تر M. IR-۲، IR-۴ و IR-۶ را تولید کند که اورانیوم را به سرعت بسیار بالاتری غنی‌سازی می‌کند.

صالحی تصریح کرد: اگر ما قرار باشد به عقب بازگردیم و از توافق هسته‌ای خارج شویم، به‌طور قطع به نقطه‌ای که قبلا بودیم بازنمی‌گردیم. ما به‌طور حتم در موضعی بسیار بسیار بالاتر قرار خواهیم گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.