اصلا برای همین، قصه مهر ماهِ امسال با همه سال های دیگر فرق می کند؛ از چالشِ قیمت ها گرفته تا کمبود نوک خودکار، چوب مداد و کاغذ دفتر، همه زورش را می زند تا روزهای اول پاییز امسال، مثل هر سال نباشد. مثلا تا همین چند روز پیش قبل از شمارش معکوس آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جوهر خودکار در گمرک مانده بود و تولید کنندگان شرط کرده بودند که فقط با ارز ۴۲۰۰ تومانی آن را تحویل می گیرند.

هر چند بالاخره با موافقت دولت این مشکل حل شد اما در کاهش قیمت ها هیچ اثری نداشت و از بارِ اضطرابِ پدر و مادرهایی که می خواهند برای بچه هایشان کیف و کتاب بخرند کم نکرد.

این روزها لوازم‌ تحریر ٦٠‌ درصد گران ‌تر شده و مردم بر خلاف سال ‌های گذشته، دور مداد و دفترهای فانتزی را خط کشیده ‌اند و فقط لوازم ضروری می ‌خرند البته از نظر رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی، این رشد شصت هفتاد درصدی با توجه به نوسانات نرخ ارز، منطقی بوده و الان نیز هیچ کمبودی در این حوزه وجود ندارد. آن طور که موسی فرزانیان به «خبر جنوب» می گوید هنوز قیمت ها نهایی نشده و حتی بیشتر هم خواهد شد چنانچه در این میان حتی سرعت گرانی لوازم تحریر داخلی به دلیل کمبود مواد اولیه به مراتب بیشتر از اجناس خارجی بوده است.

این مسئول معتقد است گرانی، تاثیر خود را بر بازار عرضه گذاشته و کار و کاسبی فروشگاه های لوازم تحریر را از رونق انداخته است.

وقتی یک فروشنده سال گذشته مغازه اش را با ۲۰ میلیون تومان پر از جنس می کرده اما امسال با این مبلغ فقط می تواند چند کارتن جنس بخرد اوضاع از این بهتر نمی شود.

سال های قبل اتحادیه های لوازم تحریر برای ثبات قیمت ها دست به دامن نرخ گذاری می شدند اما در شرایط فعلی چنین امکانی وجود ندارد.

تا امروز هر خودکار خارجی ٥ هزار تومان، پاک‌ کن ٤ هزار تومان، مداد نوکی حدود ٣٥ هزار تومان و مداد رنگی ‌های ٣٦ رنگ هم ٧٥ هزار تومان بوده است. حدود ۳۰ طرح، مدل و برند خودکار در بازار موجود است که البته حسابشان از برندهای حرفه ای جداست.

بازه قیمتی برای خود‌‌‌کارهای معمولی از هزار تومان شروع می شود و تا هفت هزار تومان و ده هزار تومان هم می رسد. خود‌‌‌کارهایی با بازه‌ قیمت‌ های متوسط، بیشتر مارک ‌های کره‌ ای یا برند‌‌‌های مرغوب چینی یا ترک هستند‌‌‌ اما برند‌‌‌های خارجی دیگر، بازه قیمتی متوسط به بالا د‌‌‌ارند‌‌‌.

د‌‌‌فترچه های ٤٠ برگ هم از ٢ هزار شروع شد‌‌‌ه و تا ‌‌‌ ٥ هزار تومان می رسند. د‌‌‌فترچه ٦٠ برگ از حد‌‌‌اقل ٣ هزار تومان تا حد‌‌‌اکثر ٦٥٠٠ تومان قیمت د‌‌‌ارد‌‌‌ و د‌‌‌فترچه‌ های ١٠٠ برگ به بالا هم بسته به طرح جلد و تولید ‌‌‌‌کنند‌‌‌ه آن، قیمت هایش از ٦ هزار تومان شروع می ‌شود‌‌‌.

البته با تحلیل حرف های رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی، معلوم است این ها قیمت های نهایی نیست و هر آن بیشتر هم خواهند شد که البته از دیدگاه او منطقی است. از مداد و دفتر گذشته، کیف و لباس فرم هم معمولا بالای ۴۰۰ هزار تومان آب می خورد.

سال های قبل مردم دلشان به نمایشگاه های لوازم تحریر در آستانه ماه مهر خوش بود که امسال قیمت های آن نیز با قیمت های سطح شهر تفاوت چندانی ندارد هر چند تنها حسن نمایشگاه این است که تنوع اجناسش حداقل به تنوع اجناس بازار و فروشگاه های دیگر طعنه می زند.

تخفیف های ٧٠ و ٨٠‌ درصدی فروشگاه های اینترنتی هم کساد شده طوری که حتی در آستانه بازگشایی مدارس، گران فروشی اینترنتی هم سر زبان ها افتاده است.

در این میان کسانی هم هستند که حریصانه در خرید و انبار کردن لوازم تحریر عجله می کنند بی آن که بدانند یک د‌‌‌فتر با برگ ‌های سفید‌‌‌ حد‌‌‌ود‌‌‌ ٢ تا ٣ سال عمر می‌کند،‌‌‌ یک تراش، کمتر از چند ماه کُند‌‌‌ می ‌شود‌‌‌ و یک مد‌‌‌اد‌‌‌ هم اگر ارگانیک نباشد‌‌‌، فقط سه ماه د‌‌‌وام د‌‌‌ارد‌‌‌. پاکن ‌ها هم در بهترین حالت عمرشان به دو سال قد می دهد و بعد‌‌‌ از آن اکسید‌‌‌ه می ‌شوند‌‌‌ و خوب پاک ‌نمی ‌کنند‌‌‌. با این تفاسیر اما خرید‌‌‌ن ٢ تا ٣ د‌‌‌فتر یا مد‌‌‌اد‌‌‌ اضافه، خیال بچه مدرسه ای ها را در این اوضاع، راحت می کند.

البته این دو دلی ها در خریدن و نخریدن لوازم تحریر اصلا حال بازار را خوب نمی کند.

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی گرچه این اطمینان را داده که فعلا هیچ کمبودی نیست اما با به تصویر کشیدنِ دست اندازهای چند ماه آینده و مشکلات تخصیص ارز در این مسیر، تاکید کرده که همه تولید کنندگان داخلی از این که نمی توانند مواد اولیه خودشان را تامین کنند می نالند.

ختم کلام این که حمایت با حرف نمی ‌شود. باید به تولید کننده لوازم تحریر، مواد اولیه بدهند، ارز در اختیارشان بگذارند و حال و روزش را درک کنند و دستش را بگیرند وگرنه سال به سال دریغ از مهر پارسال!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.