غلامحسین اسماعیلی در گفت‌گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم درباره علت بیش‌تر بودن مجازات جوانفکر از مشایی در اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی اظهار کرد: مشایی فاقد سابقه محکومیت قبلی است ولی چون سه عنوان اتهامی داشت دادگاه باید حداکثر مجازات را تعیین می‌کرد و بر همین اساس ۵ سال حبس که حداکثر مجازات این جرم است تعیین شد.

این مقام مسئول قضایی توضیح داد: بر خلاف مشایی،  جوانفکر دارای سابقه محکومیت قبلی است و دادگاه به همین جهت باید بر اساس ماده ۱۳۷ قانون مجازات بیش از حداکثر مجازات را رای می‌داد لذا وی به۵سال و یک ماه حبس محکوم شده است.

بر اساس اعلام اسماعیلی رییس کل دادگستری استان تهران، اسفندیار مشایی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۵ سال، بابت تبلیغ علیه نظام به یکسال و بابت توهین به مسئولان قضایی به سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس یعنی جمعا شش سال و نیم حبس محکوم شده است.

جوانفکر نیز در ارتباط با اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به صورت غیابی به ۵ سال و یک ماه حبس محکوم شده است.

آرای صادره قطعی نیست و برای مشایی قابلیت تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر و برای جوانفکر قابلیت ‌واخواهی در شعبه صادر کننده حکم را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.