دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با برنامه "صبح بخیر آمریکا" در ای‌بی‌سی تاکید کرد: فکر می‌کنم افرادی در آنجا هستند که او به آنها اعتماد کند اما نسبت به آن چیزی که من می‌بینم تنها یک گروه بسیار کوچک هستند که قابل اعتمادند.

دونالد ترامپ جونیور به اینکه پدرش به چه شخصی اعتماد دارد پاسخی نداد اما گفت، اعضای خانواده‌اش که درون کاخ سفید کار می‌کنند، جزو حلقه معتمدین هستند. ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا و جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا هر دو از مشاوران کاخ سفید هستند.

پسر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: من درباره افرادی به غیر از اعضای خانواده صحبت می‌کنم. این نیازی به گفتن ندارد. اگر شما به اطرافیانتان اعتماد کامل داشته باشید، انجام کارها بسیار ساده‌تر خواهد شد. فکر می‌کنم این مایه شرمساری است.

هفته گذشته نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ که نخواست نامش فاش شود، مقاله‌ای منتشر کرد. این فرد گفته که او بخشی از جریانی در دولت است که سعی دارد در برابر "بدترین تمایلات" رئیس‌جمهوری از کشور محافظت کند. این مقام افزوده است که ترامپ "فاقد اصول اخلاقی" و "دمدمی مزاج" است؛ وضعیتی که به تصمیم‌های نادرست و بی‌خردانه منجر می‌شود. این مقاله در صفحه ستون آزاد نیویورک تایمز و یک روز پس از آن منتشر شد که بخش‌هایی از کتاب باب وودوارد درباره کاخ سفید تحت ریاست دونالد ترامپ منتشر شد.

کتاب باب وودوارد، از روزنامه نگاران رسوایی واترگیت، می‌گوید که مقام‌های ارشد دولت ترامپ دست به یک "کودتای اداری" برای حفاظت از مردم در برابر رئیس‌جمهوری آمریکا زده‌اند. این از جمله شامل برداشتن اسناد مهم از روی میز کار او پیش از آن است که فرصت امضای آنها را پیدا کند. در این کتاب که اخیرا به بازار آمد، وودوارد به نقل از مصاحبه‌شوندگان نوشته وزرا و مدیران دولتی بارها رئیس‌جمهوری آمریکا را "احمق و دروغ‌گو" خوانده‌اند.

به این ترتیب مقاله تازه در نیویورک تایمز اذعانی مستقیم به در جریان بودن چنین کودتایی است. نویسنده می‌گوید که او عامل لیبرال‌ها نیست و در زمینه سیاست‌گذاری با بسیاری از تصمیم‌های دولت هم نظر است اما این تصمیم‌ها نه به خاطر ترامپ بلکه برخلاف نظر او گرفته می‌شوند. او گفته است: اما ما اعتقاد داریم که وظیفه اول ما خدمت به کشور است و رئیس‌جمهوری به رفتاری ادامه می‌دهد که برای سلامت جمهوری ما زیانبار است. برای همین بسیاری از منصوبان ترامپ قول داده‌اند آنچه در توان دارند را برای حفاظت از نهادهای دموکراتیک و در عین حال خنثی کردن هوس‌های ناگهانی و غلط ترامپ انجام دهند.

این مقام ناشناس گفته است: همه کسانی که با رئیس‌جمهوری آمریکا کار کرده‌اند می‌دانند که او به هیچ اصول اولیه ملموسی که تصمیماتش را هدایت کند پایبند نیست. ترامپ حتی به آرمان‌های دیرینه حزب جمهوری‌خواه مثل "آزادی اندیشه، بازار آزاد و آزادی اجتماعی" وابستگی نشان نمی‌دهد. سیاست خارجی را در نظر بگیرید؛ ترامپ چه در انظار عمومی و چه به طور خصوصی به مستبدین و دیکتاتورها تمایل نشان می‌دهد، مثل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی.

به گفته این مقام، بسیاری از تحریم‌ها و اقدامات علیه روسیه برخلاف خواسته رئیس‌جمهوری آمریکا اعمال شده است. او در نهایت نسبت به سقوط ارزش‌های آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است: نگرانی بزرگتر کاری نیست که ترامپ با مقام ریاست جمهوری کرده است، بلکه کاری است که ما به عنوان یک ملت اجازه داده‌ایم او با ما بکند. ما هم با او سقوط کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم گفت‌وگوی ما از ادب و نزاکت خارج شود.

با این حال دونالد ترامپ جونیور سه‌شنبه در مصاحبه با ای‌بی‌سی تاکید کرد، به اعتقاد او مقاله نیویورک تایمز به دست "شخصی سطح پایین" نوشته شده و او از وزارت دادگستری خواست تا همانطور که پدرش خواسته است، درباره نویسنده این مقاله تحقیق شود. ترامپ ضمن ابراز تردید نسبت به وجود چنین مقامی در دولت از نیویورک تایمز خواست تا نویسنده را معرفی کند اما در عین حال نویسنده این مقاله را "بی‌جربزه" و مقاله نیویورک تایمز را "بی‌مایه" توصیف کرد.

پسر رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: نویسنده این مقاله شخص بسیار سطح پایینی است که اساسا برای خرابکاری کردن در رای مردم آمریکا که پدر مرا برای این پست انتخاب کردند، تلاش کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین نقض شده است، تاکید کرد: خب، گمان می‌کنم این خرابکاری در رای و اراده مردمی است. معتقدم، تلاش برای کنترل رئیس‌جمهوری، در حالی که آنها رئیس‌جمهوری نیستند، خرابکاری به حساب می‌آید. میلیون‌ها میلیون آمریکایی برای این امر رای داده‌اند.

دونالد ترامپ جونیور همچنین گفت، نگران تبعات قانونی حاصل از تحقیقات شورای ویژه درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نیست. او تاکید کرد: نگران نیستم به زندان بیفتم چون می‌دانم چه کرده‌ام و نگرانی‌ بابت آن ندارم.  

از جمله مواردی که در دستور بررسی تیم شورای ویژه قرار دارد، نشستی است که سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ انجام شد و در آن، ترامپ جونیور به برگزاری ملاقاتی با یک وکیل مرتبط با کرملین کمک کرد. به او گفته شده بود که این خانم وکیل اطلاعاتی مخرب علیه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات در اختیار دارد. ترامپ جونیور گفت: ممکن است دادستان‌ها برای ایجاد موردی مجرمانه تلاش کنند. منظورم این است که ما شاهد بوده‌ایم که این در خیلی از مسائل اتفاق افتاده است. درک می‌کنم که آنها برای گرفتار کردن پدرم تلاش می‌کنند و آنها هر کاری از دستشان بربیاید، برای رسیدن به آن انجام می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.