«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به عنوان نخستین هیات خارجی در کاخ ریاست جمهوری پاکستان با « عارف علوی» رئیس جمهوری جدید پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار با تبریک ریاست جمهوری عارف علوی، موفقیت دولت جدید پاکستان را آرزوی دولت چین اعلام کرد.

وزیر امور خارجه چین همچنین بر گسترش همکاری استراتژیک بین دو کشور تأکید و ابراز امیدواری کرد تا روابط دوجانبه بیش از گذشته تقویت شود.

وانگ یی در دیدار با عارف علوی همچنین گفت که گفت و گوهای سازنده ای نیز با «عمران خان» نخست وزیر و «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان داشته است.

به گزارش ایرنا «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته شنبه پس از دیدار با همتای چینی خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت که همانند دو برادر با اراده آهنین به حمایت از یکدیگر در میادین منطقه ای و بین المللی ادامه می دهیم. 

وی اضافه کرد: گسترش همه جانبه روابط با چین از اصول تغییر ناپذیر سیاست خارجی پاکستان است. 

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: در دیدار با &#۳۹;وانگ یی&#۳۹; درباره ۱۰ امور مختلف همکاری ها به تبادل نظر پرداختیم، به ویژه بر عملیاتی شدن پروژه کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان در زمان معین و دیگر پروژه هایی زیرساختی و عمرانی که به ایجاد ۷۰هزار شغل منتهی می شود به نتایج خوبی دست یافتیم. 

قریشی با اشاره به اهمیت طرح (سی- پک) گفت: پاکستان از این طرح بزرگ اقتصادی که در چارچوب ایده &#۳۹; یک کمربند یک راه &#۳۹;در خاک پاکستان در حال احداث است با تمامی توان حمایت می کند. 

وی در ادامه تصریح کرد: هر دو کشور بر گسترش رایزنی ها برای اتخاذ مواضع مشترک در سطح بین المللی و منطقه ای توافق کردند. 

قریشی همچنین با اظهار خرسندی از سطح روابط بین دو کشور، از ادامه حمایت دولت چین از دولت جدید پاکستان به رهبری عمران خان تشکر کرد و افزود: امیدوارم تکمیل طرح سی پک فرصت های تازه همکاری بین دو کشور را بیش از پیش فراهم سازد.

وی با اظهار اطمینان از اقدامات امنیتی صورت گرفته از سوی دولت پاکستان برای تامین امنیت مهندسان، مدیران و دست اندرکاران اتباع چینی طرح سی پک در پاکستان گفت: طرح سی پک نه تنها شامل طرح های عمرانی و زیرساختی است، بلکه نیازمندی های انرژی پاکستان را نیز تامین می کند. 

قریشی همچنین از تلاش چین برای عضویت دائم پاکستان در سازمان همکاری های شانگهایی تمجید کرد و گفت: همکارهای دفاعی بین چین و پاکستان در راستای مبارزه با تروریسم و امنیت هوایی دریایی و زمینی منطقه بیش از پیش گسترش خواهد یافت. 

وزیر امو رخاجه چین نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با تکرار تعهد دوباره چین به گسترش روابط با دولت جدید پاکستان گفت: دولت چین به منظور توسعه پایدار در منطقه و برای سعادت مردم هردو کشور به همکاری های راهبردی با پاکستان ادامه می دهد. 

وی با بیان اینکه چین و پاکستان در روزهای سخت همیشه در کنار هم بوده اند به محور گفت و گوهای با قریشی اشاره کرد و گفت: مشارکت راهبردی نزدیک، تکمیل طرح سی پک، ارائه تسهیلات برای واردات کالاهای پاکستانی به چین، کمک به دولت پاکستان برای نوسازی کارخانه های بزرگ بر اساس استاندارهای جهانی، ریشه کنی فقر و اشغالزایی محور مهم این گفتگوها بود. 

وانگ یی با بیان اینکه کشورش برای توسعه روابط در حوزه دفاعی و نظامی با پاکستان تلاش می کند، افزود: چین آماده گسترش همکاری با پاکستان در حوزه کشاورزی، بهداشت و آموزش است. 

وی در ادامه سخنانش ضمن تمجید از اقدامات پاکستان در مبارزه با تروریسم گفت: در حال برنامه ریزی برای گسترش روابط مردم با مردم بین دو کشور هستیم. 

وزیر امور خارجه چین از تلاش دولت پاکستان برای تامین امنیت و صلح و آشتی در افغانستان نیز حمایت کرد. 

وانگ یی با بیان اینکه طرح دلان اقتصادی چین و پاکستان برای همه پاکستان است، گفت: اینکه گفته شود تنها چند منطقه و ایالت در پاکستان از این طرح سود می برند، درست نیست. 

قریشی پیش از این با هیات چینی به ریاست وانگ یی وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد. 

سه وزیر کابینه دولت چین نیز وانگ یی را در این سفر همراهی می کنند. 

هیات چینی در دیدار با وزیر امورخارجه پاکستان بر گسترش شراکت مشترک به منظور تامین امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در دیدار با هیات چینی آمادگی دولت جدید پاکستان را برای تقویت شراکت راهبردی مشترک با چین اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.