گمانه‌زنی‌‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای درباره احتمال استیضاح دونالد ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا کار را به جایی رسانده که نفر دوم دولت او هم در یک مصاحبه مجبور به اظهارنظر در این باره شده است.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه به سوالی درباره احتمال توسل او و دیگر مقام‌های ارشد دولت به متمم بیست و پنجم قانون اساسی برای برکناری ترامپ پاسخ داد.

او به شبکه «سی بی اس نیوز» گفت که او و دیگر مقام‌های ارشد دولت «هرگز» چنین کاری نخواهند کرد.

پنس در این مصاحبه درباره انتشار یادداشت جنجالی «یک مقام ارشد دولت ترامپ» در نیویورک تایمز هم اظهارنظر کرد.

در این یادداشت تاکید شده بود که مقام‌های ارشد دولت کنونی آمریکا در درون دولت ترامپ، جبهه‌ای برای مقابله و ایستادگی در برابر او ایجاد کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با سی بی اس نیوز گفت: «فکر می‌کنم که نویسنده این یادداشت بی نام و نشان و صادقانه بگویم نیویورک تایمز، باید از خودشان خجالت بکشند».

در بخشی از این یادداشت آمده بود که «نجواهایی در درون کابینه» درباره توسل به متمم بیست و پنجم قانون اساسی شنیده می‌شود.

معاون ترامپ در مصاحبه با این شبکه آمریکایی گفت که این یادداشت را «رسوایی و فضاحت» خواند و گفت که نمی‌داند چه کسی این مطلب را نوشته است.

متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا مصوبه ۱۹۶۷، در مورد قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست جمهوری صحبت می‌کند.

بخش چهارم این متمم به معاون رئیس‌جمهور و اکثریت مقامات عالی دولت این اجازه را می‌دهد که به صورت کتبی به کنگره آمریکا اعلام کنند «رئیس‌جمهور در ایفای وظایف خود ناتوان است».

بعد از ارسال این نامه و تا قبل از تعیین تکلیف این موضوع توسط کنگره آمریکا، معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌جمهور موقت یا سرپرست ریاست جمهوری، کار دولت را در اختیار خواهد گرفت.

ارسال نامه معاون رئیس‌جمهور به همراه اکثریت اعضای ارشد دولت به کنگره درباره ناتوانی رئیس‌جمهور، به معنای برکناری او از این سمت نیست.

طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور مستقر می‌تواند یک نامه علیه نامه ارسالی به کنگره درباره ناتوانی او در انجام وظایف ریاست جمهوری بفرستد.

اگر معاون رئیس‌جمهور که حالا سرپرست ریاست جمهوری است به همراه دیگر اعضای ارشد دولت همچنان معتقد به ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایف ریاست جمهوری باشند، ظرف ۴ روز باید نامه کتبی دوم خود را به کنگره بفرستند.

کنگره آمریکا ظرف ۴۸ ساعت باید درباره این موضوع تشکیل جلسه بدهد.

در صورتی که طی ۲۱ روز، دو سوم مجلس نمایندگان و همچنین دو سوم مجلس سنای آمریکا به عدم صلاحیت رئیس‌جمهور رای بدهند، او از مقامش خلع می‌شود.

در صورتی که قانونگذاران کنگره (مجالس نمایندگان و سنا) به نفع رئیس‌جمهور رای بدهند یا این مهلت ۲۱ روزه بدون رای گیری پایان یابد، رئیس‌جمهور بار دیگر به منصب خود برمی‌گردد.

در کل این دوره و تا قبل از تصمیم نهایی کنگره درباره صلاحیت رئیس‌جمهور، معاون او به عنوان سرپرست و رئیس‌جمهور موقت کار دولت را به پیش می‌برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.