به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، در پی نشستی حساس در کاخ سفید برای اینکه مشخص شود که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف ناتو می‌ماند یا خیر، او نهایتا متقاعد شد و به جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفت: می‌توانید ناتو را داشته باشید.

جزئیات این نشست برای اولین بار در کتاب "ترس: ترامپ در کاخ سفید" افشا شده است. باب وودوارد، نویسنده آن از روزنامه‌نگاران تحقیقی آمریکاست که بابت گزارش از رسوایی واترگیت به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. او همچنین فاش کرد که ترامپ در اوایل سال ۲۰۱۸ در شرف آغاز درگیری با کره‌شمالی بود.

نشست سیاستگذاری آمریکا درباره ناتو هشتم فوریه ۲۰۱۷ در اتاق قرمز کاخ سفید برگزار شد. سیاست آمریکا باید تا پیش از سخنرانی ماتیس در مونیخ روشن می‌شد. ژنرال کیت کلاگ، از مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی آمریکا بر "منسوخ" بودن ناتو و اینکه متحدان از آمریکا "سوءاستفاده" کردند تاکید داشت اما براساس این کتاب،‌ ماتیس و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از ناتو حمایت می‌کردند.

جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا هم که طرفدار ناتو بود، گفت: آمریکا در مقایسه با دلار تنها چند پنی از دست می‌دهد. ماتیس هم ابراز اطمینان کرد که آلمان سهم دو درصد تولید ناخالص ملی را محقق می‌کند. او افزود: اگر ناتو را نداشته باشید، باید آن را ابداع کنید. هیچ راهی وجود ندارد که روسیه بدون غلبه بر ناتو بتواند پیروز شود.

در نهایت رئیس‌جمهوری آمریکا به ماتیس تاکید کرد، آمریکا از ناتو حمایت می‌کند اما کشورهای عضو این ائتلاف باید پول بدهند. او به وزیر دفاع آمریکا گفت: "شما می‌توانید ناتوی خودتان را داشته باشید اما شما اجاره جمع‌کن می‌شوید." ماتیس هم با خنده آن را تایید کرد.  

ترامپ در این جلسه همچنین از کلیدن بویدن گری، سفیر سابق آمریکا در اتحادیه اروپا پرسیده بود کشور بعدی که پس از بریگزیت از اتحادیه اروپا می‌رود کدام است. گری هم در پاسخ گفته بود فکر نمی‌کند کشور دیگری خارج شود و ترامپ با این اظهارنظر موافق بوده است.  

چشم‌انداز درگیری با کره‌شمالی هم ظاهرا پس از آن دیده شد که ترامپ قصد داشته با ارسال توئیتی به خانواده ۲۸ هزار و ۵۰۰ پرسنل نظامی آمریکا مستقر در کره‌جنوبی دستور بازگشت به کشور را بدهد. کره‌شمالی پیش از آن گفته بود که چنین اقدامی را به منزله اعلام جنگ قلمداد خواهد کرد.    

براساس کتاب جنجالی وودوارد، مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا این توئیت آماده شده ترامپ را "تقریبا غیرقابل تصور" می‌دانستند. همچنین افراد نزدیک به ترامپ و همسرش ملانیا به وودوارد گفته‌اند که "مهربانی صادقانه‌ای" در روابط آنها وجود دارد و آنها گاها با هم شام صرف می‌کنند اما خانم ترامپ "کاملا مستقل" عمل می‌کند.

استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ هم می‌گوید: ملانیا در پشت صحنه مثل یک چکش است. او بیش از هر شخص دیگری بر رئیس‌جمهوری آمریکا نفوذ دارد و کسی است که به همسرش حقایق را می‌گوید. او نگران بزرگ کردن پسرش بارون است و ۱۰۰ درصد تمرکز او روی این مساله است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.