علی‌اکبر ولایتی در گردهمایی مدیران مدارس منتخب سما با اشاره به جایگاه مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در قرآن کریم تاکید شده که تعلیم بر تزکیه تقدم دارد و پرورش بر تعلیم مقدم است، بنابراین ارتقا کیفی مدارس سما باید اولویت کاری ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: دوره پیش‌دبستانی دوره شکل‌گیری شخصیت افراد است، همانطور که رسول اکرم (ص) می‌فرمایند «الْعلْمُ فی الصِّغَر، کَالنَّقْشِ فی الْحَجِر» علم در کودکی، مانند نقش در سنگ است و اگر بخواهیم ایران آینده درخشانی داشته باشد که حتما خواهد داشت، باید کودکان را خوب تربیت کنیم.

رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اکنون عملکرد سازمان سما کمال مطلوب نیست، گفت: البته در این مورد کسی مقصر نیست، چراکه تاکنون نقشه راهی برای مدارس سما نبوده و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که تزکیه در مدارس سما باید مقدم بر تعلیم باشد و فارغ‌التحصیلان ما با سایر مدارس تفاوت داشته باشند و در مدارس سما باید مسلمان مومن ایرانی باسواد تربیت شود.

ولایتی اظهار داشت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران به ویژه آمریکا به صراحت اعلام می‌کنند که به دنبال نابودی ملت ایران هستند. در زمان ریاست‌جمهوری ریگان نیز گفته بودند که باید ریشه ملت ایران خشک و تلاش خودشان را کردند. نتیجه دشمنی آنها در حوزه سخت‌افزاری و نظامی، ناکامی بود و بعد از آن به حوزه نرم‌افزار ورود کردند و تلاش دارند از این طریق فرهنگ غربی را به فرزندان ما القاء کنند.

وی با طرح این سوال که با توجه به تهدیدات نرم‌افزاری دشمن در حوزه فرهنگی، وظیفه مدارس چیست؟ خاطرنشان کرد: وظیفه ما در حوزه تربیتی و تعلیمی، ایجاد اعتماد به‌ نفس و تقویت هویت دینی و ملی است و اگر از ما بپرسند هدف اصلی از تعلیم و تربیت در سما چیست، باید بگوییم که اولین هدف شناساندن هویت ملی و دینی به دانش‌آموزان است.

رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هویت ایران، اسلام و اهل بیت(ع) باید برای کودکان تعریف شود، گفت: اگر ما در مدارس سما توانستیم این هویت‌ها را به کودکان بیاموزیم، هجمه نرم‌افزاری بیگانگان بی‌اثر خواهد شد و امثال شهید حججی تربیت می شوند.

ولایتی افزود: فرزندان این مملکت باید افتخار کنند که از نسل سعدی، حافظ، مولانا، ابن‌سینا و... هستند و اگر توانستیم این اعتماد به‌ نفس را در آنها به وجود بیاوریم، توانسته‌ایم به هدف اصلی‌مان دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه تربیت در مدارس سما باید مبتنی بر تربیت اسلامی و سنت ایرانی باشد، عنوان کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی با کسی تعارف نداریم و مخالف غرب‌زدگی هستیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اظهار داشت: امروز غرب‌زدگی شکل کار را تغییر داده، چرا که زمانی برخی از افراد همچون تقی‌زاده معتقد بودند اگر می‌خواهیم تغییر کنیم، باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شویم، اما در طول تاریخ دیدیم که کشورهایی که فرنگی شدند، غربی‌ها مانند دستمال مصرف‌ شده آنها را به دور انداختند.

ولایتی گفت: نگاه جوامع غرب به سایر کشورها مانند دیدگاه افلاطون است که مردم دنیا را به دو دسته متمدن یا یونانی و بربر (وحشی) یا غیریونانی تقسیم می‌کرد و این نگاه هنوز وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.