اوپک و متحدانش در خارج از این گروه شامل روسیه در ژوئن توافق کردند نرخ پایبندی خود به توافق کاهش تولید را تسهیل کنند یا به عبارت دیگر تولیدشان را برای کاهش نگرانی‌های مصرف‌کنندگان نسبت به کمبود عرضه در بازار و بالارفتن قیمت‌های نفت و بنزین، افزایش دهند.

کمیته فنی اوپک و غیراوپک هفته آینده پیشنهادها برای چگونگی افزایش تولید را مورد بررسی قرار خواهد داد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: در این دیدار مکانیسم‌های مختلف برای رسیدن به سطح تولید توافق شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مذاکرات اگر به نتیجه‌ای برسد، تنشها میان اعضای اوپک را کمتر خواهد کرد. ایران با تصمیم ژوئن که در پی فشار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای کاهش قیمت نفت گرفته شد، مخالف بود.

یکی از منابع آگاه گفت: چهار پیشنهاد از سوی ایران، الجزایر، روسیه و ونزوئلا وجود دارد که نشان می‌دهد دستیابی به توافق هموار نخواهد بود.

یکی از این پیشنهادها تقسیم کردن افزایش تولید در میان کشورهای مشارکت‌کننده در پیمان نفتی است، اما این ایده بعید است مورد موافقت دو رهبر بزرگ گروه اوپک و غیراوپک یعنی عربستان سعودی و روسیه قرار گیرد، زیرا افزایش تولید کمتر از آنچه که می‌خواهند نصیبشان خواهد شد.

عربستان سعودی مایل است تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز و روسیه مایل است تولیدش را ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

اوپک، روسیه و سایر اعضای غیراوپک در ژوئن توافق کردند نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، به ۱۰۰ درصد کاهش دهند. ماه‌ها سقوط تولید ونزوئلا و اختلال تولید در نقاط دیگر، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را به بیش از ۱۶۰ درصد رسانده بود.

این پیشنهادها به وزیرانی که در نشست ۲۳ سپتامبر کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در الجزایر شرکت می‌کنند، ارایه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.