ضاحی خلفان امروز در توئیتی نوشت : ما پیشتر در قطر نفوذ نکرده بودیم اما اکنون در همه چیز این کشور نفوذ کرده ایم. نفوذ در سازمان تروریستی از امور مجاز، شرعی و قانونی است .

خلفان در توئیت دیگری با بیان اینکه امارات با &#۳۹; شبکه حمدین&#۳۹; – کنایه به حمد بن خلیفه امیر پیشین و حمد بن جاسم نخست وزیر پیشین قطر – اختلاف های اساسی دارد ، رهبران قطر را به تلاش برای نابودی امنیت دنیای عرب متهم و ادعا کرد که بازگشت دوحه با رهبری فعلی به شورای همکاری خلیج فارس جرم است .

مقام اماراتی همچنین افزود:افکار عمومی کشورهای خلیج فارس خواستار عدم تعامل با دولت قطر به ویژه امیر این کشور &#۳۹;شیخ تمیم بن حمد آل ثانی&#۳۹; است .

برخی گزارش ها حاکی است که دولت امارات با استفاده از یک شرکت صهیونیستی تلاش داشته با هک کردن تلفن همراه امیر قطر و &#۳۹;متعب بن عبدالله&#۳۹; وزیر پیشین گارد ملی عربستان که بخت رسیدن به پادشاهی داشت از آنها جاسوسی کند.

بر اساس این گزارش، ایمیل‌های افشا شده نشان می‌دهد که امارات از یک شرکت صهیونیستی ساخت بدافزارهای جاسوسی خواسته است که تلفن همراه امیر قطر و یکی از شاهزادگان سعودی را هک کند.

جانشین رئیس پلیس دبی یکشنبه گذشته نیز در چندین پیام توئیتری تاکید کرد که قطر در گذشته بخشی از بحرین بوده است. وی در یکی از این توئیت ها خواستار بازگشت قطر به سرزمین مادری یعنی بحرین شده است. 

خلفان در توئیت دیگری گفته است، من قطر را به عنوان بخش جدایی ناپذیری از سرزمین تاریخی بحرین به شمار می آورم.

مقام اماراتی همچنین با به نمایش گذاشتن تصویری از یک نقشه قدیمی متعلق به سال ۱۷۴۵ میلادی از منطقه، تلاش کرد، اثبات کند که قطر متعلق به بحرین است.

ادعای حاکمیت بحرین بر قطر یکی از موضوع هایی است که طی هفته های اخیر به جنگ کلامی میان دو کشور دامن زده است .

حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین نیز به تازگی در جمع بزرگان یکی از قبایل این کشور ادعا کرد که حاکمیت آل خلیفه بر قطر از سال ۱۷۶۲ اثبات شده است.

شاه بحرین در این دیدار مدعی شد که قبایل حاضر در قطر در سال ۱۷۶۲ منطقه &#۳۹;الزباره&#۳۹; در شمال این کشور را به آل خلیفه داده‌اند و بنابراین تمامی شبه جزیره قطر به پایتختی الزباره تحت حاکمیت آل خلیفه درآمده است.

این سخنان بن عیسی با واکنش گسترده کاربران شبکه اجتماعی روبه رو شده و بسیاری آن را ایجاد بحران جدید در روابط با قطر عنوان کرده اند .

اختلاف های مرزی میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، همواره وجود داشته، اما ادعای حاکمیت بر تمامی کشور قطر آن هم از زبان شاه بحرین بی سابقه است. 

شاه بحرین مدعی است که منطقه الزباره در قطر متعلق به کشورش است و این منطقه به مثابه‌ تمام خاک قطر است.

او در مارس( اسفند) هم در دیدار با هیاتی از روزنامه الاهرام مصر ادعا کرده بود: ما مردم قطر را می‌شناسیم، آنها خانواده و دوستان ما هستند و پیش از حاکمیت آل ثانی مردم ما بودند.

قطر و بحرین بر سر سه جزیره جنان، الزباره و فشت الدبیل اختلاف دارند و وزیر خارجه بحرین در جولای سال گذشته گفته بود که ما آماده بازپس‌گیری این جزایر از قطر هستیم، اما ادعای حاکمیت بحرین بر تمامی کشور قطر، برای نخستین بار به طور جدی در کنفرانسی در۳۰ ژوئن (۸ مرداد) در منامه با عنوان &#۳۹;حاکمیت آل خلیفه بر شبه جزیره قطر.... تاریخ و حاکمیت&#۳۹; مطرح شد.

در این کنفرانس شرکت کنندگان مدعی شدند، اسنادی در دست دارند که حاکمیت آل خلیفه بر منطقه الزباره و به تبع آن کشور قطر را ثابت می‌کند.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶ ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی قطر بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند که پرداخت خراج به آنها یکی از این شروط بود. 

قطر با بیان اینکه کشورهای تحریم کننده هیچ دلیل قانع کننده ای برای اثبات ادعای خود ندارد، اجرای این شروط را نقض حاکمیت خود می داند و تاکنون به آنها تن نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.