زمستان سال گذشته زنگنه از دو برنامه مهم درمورد گازهای همراه خبر داد. یکی از این برنامه‌ها جمع آوری گازهای همراه طی چهار سال بود و دیگری این بود که هیچ طرحی بدون اینکه تکلیف گازهای همراه آن روشن شود، اجرا نمی‌شود.

وزارت نفت همچنین سعی کرد با ایجاد جاذبه‌هایی در این حوزه بخش خصوصی را دخیل کرده و از ظرفیت‌های این بخش استفاده کند. در این راستا فراخوانی ارائه و در آن فراخوان اعلام کرد حاضر است گازهای همراه را با قیمت نزدیک صفر در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

جزئیات پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل برای بخش خصوصی

نخستین اقدام مهمی که در این حوزه در سال جدید صورت گرفت آغاز به کار عملیات اجرایی پروژه‌های جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل واحدهای بهره‌برداری مارون ۳، مارون ۶ و منصوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بود. بر این اساس مقرر شد ۱۵ میلیون استاندارد فوت مکعب در روز گاز تفکیک‌گر G واحد بهره‌برداری مارون سه به شرکت سرمایه‌گذار هیربد نیرو فروخته شود و این گاز به کارخانه گاز و گاز مایع ۴۰۰ جهت فرآوری و تفکیک NGL و گاز سبک ارسال شود.

همچنین قرار شد ۱۴ میلیون استاندارد فوت مکعب در روز گاز واحد بهره‌برداری مارون ۶ به شرکت سرمایه‌گذار تامکار گاز فروخته و به کارخانه گاز و گاز مایع ۴۰۰ برای فرآوری و تفکیک NGL و گاز سبک ارسال شود. همچنین اعلام شد جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری منصوری در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بوده و طبق آن ۱۰ میلیون استاندارد فوت مکعب در روز گاز واحد بهره‌برداری منصوری به شرکت سرمایه‌گذار هیربد نیرو فروخته خواهد شد و این گاز به کارخانه گاز و گاز مایع ۸۰۰/۷۰۰ برای فرآوری و تفکیک NGL و گاز سبک ارسال می‌شود.

جلوگیری از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز

جدیدترین قدم وزارت نفت در این حوزه امضای دو قرارداد بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل استان خوزستان، بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون (هر یک به‎طور مجزا) بوده است. این قراردادها موسوم به قراردادهای بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب مشتمل بر ۳۲ طرح است که در مجموع با اعتبار ۱,۲ میلیارد دلار با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز (معادل ۷۶۰ میلیون فوت مکعب) در منطقه شرق رودخانه کارون امضا و مقرر شده است ظرف ۲ سال‎ونیم‎ آینده به اجرا درآید.

با اجرای این ۳۲ طرح‎، روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال احداث بیدبلند۲ و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد. با جمع‎آوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد. به این ترتیب سالانه در مجموع ۱.۶ میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگین‎تر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحدهای پتروشیمی افزوده می‎شود. ارزش این میزان خوراک برای شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار است و ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرح‎ها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود. این طرح‎ها همچنین سبب می‌شود روزانه حدود ۱۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.