آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی شامگاه چهارشنبه (۱۴ شهریور) در اولین روز از سلسله نشست های آموزشی "راویان مکتب حسینی" که از طرف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن همایش های غدیر برای مبلغان ایام محرم برگزار شد، به شبهات عاشورایی پاسخ داد و گفت: منبری ها نباید سهوا یا عمدا فضایل مربوط به یک امام را به امامی دیگر نسبت دهند.

وی با بیان اینکه علت بسیاری از شبهات، بیان مبهم و ناقص برخی علما بر منابر است افزود: اگر کسی با شبهه‌ای مواجه می‌شود بهتر است به روایت و نقل های دیگر نیز مراجعه کند زیرا منشا بسیاری ازین شبهات، روایات و مقاتل تحریف شده یا کم اعتبار هستند.

این استاد تاریخ اسلامی با اشاره به برخی از این روایات کم اعتبار اما مشهور گفت: مثلا در باب علی اصغر(ع) و نحوه شهادت ایشان، روایت معتبرتر که دفع بسیاری از شبهات راجع به چرایی درخواست آب از دشمن توسط امام حسین(ع) می‌کند، وجود دارد.

 

وی افزود: همچنین در باب کیفیت شهادت حضرت عباس(ع) نیز روایات و نقل های معتبرتری در مقاتل وجود دارد اما منبری ها و روضه خوان ها عموما در برخورد با مقاتل، آن روایتی را انتخاب می کنند که اشک‌آورتر است و خیلی به اعتبار آن اهمیت نمی‌دهند و همین امر نیز علت شهرت و مسلم انگاشتن برخی نقل ها توسط مردم است.

 

غروی با بیان اینکه ریشه بسیاری از تحریف‌ها، دروغ‌پردازی شیعیان اخباری بحرینی است، به بیان علت این دروغ پردازی های تاریخی نزد آن ها پرداخت و اذعان کرد: علمای اخباری بحرینی معتقدند حرمت دروغ به قبح آن است و اگر دروغی برای دین واجد نفعی باشد، حرمت ندارد و داستان پردازی های دروغ در باب عاشورا و امامان برای ایجاد حزن در مردم حرمتی ندارد.

 

وی به یکی از راه های تشخیص تحریفی بودن برخی نقل های تاریخی پرداخت و گفت: منبری ها باید با افزایش مطالعه خود، در باب روایات و نقل های غیرحکیمانه تشکیک کنند و آن هارا نقل نکنند.

 

مولف کتاب "مقتل سیدالشهدا" به تقریر یکی دیگر از علل تحریف عاشورا پرداخت و اظهار کرد: روضه خوان ها و مداحان برای اینکه نوآوری کنند و در اثر تکراری شدن روضه هایشان، اشک مخاطب را از دست ندهند، در تعریف وقایع عاشورا دست به تحریف می زنند.

 

این عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تذکر درباره اهمیت نظارت مبلغان بر هیئت ها تصریح کرد: در شیراز، برخی از افراد فرقه شیرازی ها در برخی هیئت ها نفوذ کرده بودند و سعی در القای برخی انحرافات در آن ها داشتند تا جایی که برخی از افراد ساده لوح، به آن جا رسیده بودند که رو به سوی کربلا نماز می خواندند که با شناسایی عوامل این انحرافات، جلو آن ها را گرفتیم.

 

وی به ذکر خاطره ای از امام خمینی(ره) در نهی از انحرافات عاشورایی پرداخت و گفت: در یکی از جلساتی که در چهارمردان قم و در همسایگی ما برگزار می شد و امام(ره) نیز حضور داشت، وسط منبر یکی از روضه‌خوانان به او تذکر جدی داد و فرمود «مگر حضرت زینب(س) عمه‌ات است بی‌غیرت»!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.