در این کتاب، مقام‌های دولت آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را "آدم احمقی" خطاب کرده و کاخ سفید را "دیوانه‌‌خانه" خوانده‌اند.

 ترامپ در چندین توییتر خشم‌آلود، کتاب را سرشار از دروغ و منابع ساختگی خوانده و مدعی شده باب وودوارد "مامور دموکرات‌ها" است.

وودوارد که در افشای نقش ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در رسوایی واترگیت سهیم بود، دولت آمریکا را "بحران‌زده" خوانده و می‌گوید مشاوران ارشد آقای ترامپ، اسناد مهم را از او پنهان می‌کنند.

رئیس دفتر  ترامپ و وزیر دفاع آمریکا هم به انتشار این کتاب واکنش نشان داده و آن "داستان‌سرایی" و "رقت‌بار" خوانده‌اند

در این کتاب، به نقل از مشاوران ارشد  ترامپ گفته شده که آنها اسناد و مدارک حساس را از آقای ترامپ پنهان می‌کنند تا مانع از امضای آنها شوند.

این مشاوران،  ترامپ را "آدم احمق" و "دروغگو" خوانده‌اند.

کتاب "ترس: ترامپ در کاخ سفید" که قرار است یازده سپتامبر به بازار ارائه شود، تصویری از اوضاع "به‌هم‌ریخته" کاخ سفید و "فروپاشی روانی" در قوه مجریه آمریکا را ارائه می‌دهد.

باب وودوارد، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست بود که به همراه کارل برنستین، خبر نقش داشتن دستیاران نزدیک ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت در فعالیت‌های غیرقانونی و نقش خود آقای نیکسون را در این وقایع دنبال کردند.

افشاگری این دو خبرنگار از عملیات گسترده کاخ سفید در استراق سمع از رقبای سیاسی، ریچارد نیکسون را وادار به استعفا کرد.

واکنش ترامپ به کتاب وودوارد چه بوده است؟

 ترامپ چندین توییت حاوی دیدگاه خود درباره کتاب را به همراه بیانیه جیمز ماتیس، وزیر دفاع، جان کلی، رئیس دفتر و سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید منتشر کرده است.

 ترامپ، نقل قول‌های منتسب به  ماتیس و  کلی در کتاب را ساختگی خوانده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است کتاب  وودوارد "از همین حالا بی‌اعتبار" شده و "سرشار از دروغ و منابع جعلی" است. ترامپ اتهام استفاده از عباراتی چون "جنوبی احمق" و "عقب‌مانده ذهنی" برای جف سشنز، وزیر دادگستری را رد کرده است.

بیانیه وزیر دفاع آمریکا، کتاب را محصول فردی با "تخیل بالا" دانسته و گفته است اظهارات اهانت‌آمیز منتسب به من درباره رئیس‌جمهوری آمریکا در کتاب وودوارد، "هرگز از زبان من یا در حضور من" بیان نشده‌اند

بیانیه جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید هم خاطرنشان می‌کند "این که من رئیس‌جمهوری را احمق خطاب کرده‌ام، درست نیست. او می‌داند موضع من چیست و هر دو می‌دانیم چیزی که او گفته، مزخرف است و تلاش رقت‌آوری برای بدنام کردن افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری است."

 سندرز هم کتاب را حاوی "داستان‌های ساختگی" خوانده و گفته بسیاری از این داستان‌ها از زبان کارمندان ناراضی پیشین است که می‌خواهند رئیس‌جمهوری را بد جلوه دهند."

 ترامپ در مصاحبه‌ای با سایت دیلی کالر که رویه‌ای محافظه‌کارانه دارد، کتاب آقای وودوارد را "یک کتاب بد دیگر" خوانده و گفته است آقای وودوارد "مشکل اعتبار" دارد

چه اتهام‌هایی در کتاب مطرح شده؟

یکی از ادعاهای اصلی کتاب این است که مشاوران فعلی و سابق آقای ترامپ، اسناد حساس را از او پنهان می‌کنند تا آنها را امضا نکند یا دست به اقداماتی مغایر با آنچه آقای ترامپ خواسته می‌زنند.

 وودوارد می‌گوید چنین کارهایی برابر با "کودتای اداری" است.

در این کتاب گفته شده که  ترامپ به وزارت دفاع آمریکا دستور آمادگی برای ترور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را داده بوده است

کتاب می‌گوید  ماتیس به مشاورش گفته دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

همچنین در این کتاب به نقل از  ماتیس گفته شده که  ترامپ هوشی معادل "یک دانش‌آموز کلاس پنجم یا ششم" (۱۰ تا ۱۱ ساله) را در درک مسایل خارجی دارد.

باب وودوارد می‌گوید گری کوئن، مشاور ارشد اقتصادی و راب پورتر، رئیس دبیرخانه ویژه کاخ سفید اسناد را از روی میز ترامپ بر می‌داشتند تا مانع از امضای آنها شوند.

در صورت امضای این اسناد، آمریکا از توافق‌نامه نفتا و توافق تجاری با کره جنوبی خارج می‌شد.

به نقل از پورتر گفته شده "انگار ما دائما روی لبه پرتگاه حرکت می‌کنیم.

در بخش‌های دیگری از این کتاب این ادعاها مطرح شده‌اند:

  • به نقل از جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید گفته شده: "ما در دیوانه‌خانه هستیم، این بدترین شغلی است که تا کنون داشته‌ام"

  • جان داوئد، وکیل سابق  ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را یک دروغگوخوانده و به او فحش داده است

  •  ترامپ، رینس پریبوس، رئیس دفتر سابق خود را به موش تشبیه کرده و گفته است او فقط این ور و آن ور می‌دوید

  •  ترامپ به ویلبور راس، وزیر بازرگانی خود گفته است به او اطمینان ندارد. ترامپ به او گفته بوده "دیگر نمی‌خواهم مذاکره‌ای کنی، توانایی لازم را دیگر نداری."

  • روابط  ترامپ با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق پس از انتشار گزارش‌هایی که در آن  تیلرسون، رئیس‌جمهوری آمریکا را "سبک‌مغز" خوانده بوده بهبود نیافت

باب وودوارد چقدر معتبر است؟

سخت‌تر بتوان روزنامه‌نگاری به اعتبار باب وودوارد یافت. تحقیقات او و کارل برنستین باعث استعفای ریچارد نیکسون شد و او کتاب‌های متعددی در باره روسای‌جمهوری آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش و باراک اوباما نوشته است.

باب وودوارد قطعا یکی از آگاه‌ترین و مورد احترام‌‌ترین تحلیلگران سیاسی است.

آنتونی زورکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در آمریکا می‌گوید باب وودوارد، دسترسی بی‌رقیبی به راهروهای قدرت دارد و باور عمومی در واشنگتن این است که حرف زدن با او بهتر از حرف نزدن با او است، چون از همه طرف، داستان خودشان را برای او روایت می‌کنند.

در سال ۲۰۱۳،  ترامپ در توییتی به اختلاف و مناقشه آقای وودوارد و دولت اوباما اشاره کرده و انتقاد و حمله دولت اوباما به وودوارد را مورد تمسخر قرار داده بود.

آیا ترامپ با وودوارد صحبت کرده؟

روزنامه واشنگتن‌پست پیام صوتی و متنی را منتشر کرده که حاوی تماس تلفنی آقای ترامپ با باب وودوارد در اوائل اوت است.

در این پیام صوتی،  ترامپ خطاب به  وودوارد می‌گوید: "به نظرم تو بی‌طرف بوده‌ای" و ادعا می‌کند هرگز با او تماسی برای مصاحبه گرفته نشده و به او درباره کتاب جدید وودوارد خبر داده نشده بوده است

این ادعا توسط  وودوارد رد شده و متن منتشر شده نشان می‌دهد که مشاوران کاخ سفید از جمله کلی‌ان کانوی از صحبت‌های ترامپ و وودوارد باخبر بودند.

طبق متنی که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده، وودوارد به ترامپ گفته است "مستندات بسیاری دریافت کرده" و این کتاب حاوی "نگرش سختگیرانه‌ای به جهان، دولت شما و خودتان" خواهد بود.

در پاسخ،  ترامپ گفته است "فرض می‌کنم این به معنای آن است که این کتابی منفی خواهد بود. پس یک کتاب بد دیگر قرار است درباره من منتشر شود، خیلی مهم نیست."

وودوارد در پاسخ می‌گوید: "من به کشورم باور دارم و چون شما رئیس‌جمهوری ما هستید، برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم."

منبع: بی‌بی‌سی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.