محمد آصف رحیمی سه شنبه شب در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: افغانستان تلاش دارد از شمال و جنوب و غرب و شرق به اروپا و چین و خلیج فارس وصل شود که این امر از طریق ایران میسر است ضمن اینکه افغانستان نیاز دارد به بنادر ایران دسترسی داشته باشد.

وی اظهار داشت: اخیرا قراردادی بین ازبکستان و افغانستان برای ایجاد راه آهن در مسیر ۶۵۰ کیلومتری هرات تا مزار شریف منعقد شده که با اجرای آن ازبکستان هم از این طریق به خلیج فارس متصل می شود.

وی گفت: افغانستان به دنبال تکمیل راههای ارتباطی خود است و امیدواریم راه آهن هرات به ازبکستان وصل شود تا کالا از چابهار ایران از طریق هرات افغانستان به آسیای میانه منتقل شود.

رحیمی افزود: برخی افراد فرصت طلب با استفاده از ناامنی در سرحدات و مرزهای افغانستان دست به قاچاق انسان و مواد مخدر می زنند، عوارض گمرکی را نمی پردازند اما مرز هرات همچون مرز ولایت نیمروز افغانستان با ایران همیشه باز است و روزانه هزاران نفر از آن رفت و آمد می کنند.

والی هرات افغانستان اظهار داشت: طبق آخرین آمار، روزانه ۲ هزار نفر به صورت انفرادی از این مرز رفت و آمد می کنند و ۳۰۰ تاکسی از مشهد و نواحی نزدیک مرز در ایران به هرات افغانستان می آید و ۴۰۰ خودرو باربری از ایران به افغانستان کالا حمل می کند که برخی از آنها به صورت ترانزیت به پاکستان منتقل می شود.

وی گفت: باز شدن راههای جدید نیاز به تحلیل دقیق اقتصادی و امنیتی دارد و باید امنیت در سرحدات ما بیشتر شود.

وی ادامه داد: مناسب نبودن تراز تجاری بین ایران و افغانستان به این خاطر است که تجارت بین ۲ کشور یکجانبه است یعنی از ۲ میلیارد دلار تجارت بین ۲ کشور سهم افغانستان فقط حدود ۵۰ میلیون دلار است.

والی هرات افغانستان افزود: برخی کالاهایی که در افغانستان تولید می شود از جمله نوشابه در ایران خریدار دارد لذا تقاضا داریم این نوع کالاها بتواند به ایران وارد شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این دیدار گفت: این اتاق با مطالعه قوانین و مقررات کشور افغانستان کتابچه ای را در باره فرصتهای سرمایه گذاری در این کشور منتشر کرده است.

غلامحسین شافعی افزود: تهیه و انتشار این کتاب و توزیع آن بین سرمایه گذاران ایرانی نشان از آن دارد که بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران بر روی ظرفیتها و توانمندیهای کشور افغانستان مطالعه کرده و بر اطلاعات خود افزوده است که نشان از تمایل به سرمایه گذاری ایران در افغانستان دارد.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی ایران و افغانستان باید تعادل در مبادله کالا و سرمایه گذاری را ایجاد نموده و در این زمینه بیشتر بکوشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.