به گزارش روزنامه القدس العربی، ایهود المرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: در طول چند سال گذشته ما جنبش حماس را علیه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحریک کرده‌ایم. این بر کسی پوشیده نیست. کاملا واضح است که این سیاست دولت بنیامین نتانیاهو است. این سیاست اشتباهی است. وظیفه ما تلاش برای تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان است که همواره با ما برای مبارزه با "تروریسم" همکاری کرده است.

المرت عباس را شریک صلح دانست و گفت: عباس در دوره من مرتکب اشتباهات زیادی شد اما شریک صلح بود و شریک باقی ماند درنتیجه باید به او کمک کرد.

وی گفت: اسرائیل طرح عملی برای از بین بردن حماس ندارد. مطمئن نیستم که این دولت یا هر دولت اسرائیلی دیگری آماده پرداخت بهای جنگ با حماس باشد برای همین باید وضعیت زندگی را در نوار غزه بهبود بخشیم.

المرت گفت: من آماده بودم تا راهکار تشکیل دو کشور و عقب‌نشینی از بیشتر مناطق کرانه باختری و تحقق حل و فصل سیاسی بر اساس مرزهای ژوئن 1967 را بپذیرم. من آماده بودم تا بخش قدیمی قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین باشد. قدس باید پایتخت اسرائیل و قدس عربی پایتخت فلسطین باشد.

وی درباره راهپیمایی‌های بازگشت در غزه گفت: مسئله مهم اکنون صلح با فلسطینی‌ها و رسیدن به توافق‌هایی درباره اوضاع سوریه است. منفعت اسرائیل این است که اکثر ساکنان غزه این را درک کنند که اسرائیل شریک آن‌هاست نه دشمنشان.

المرت گفت: عربستان کشوری است که برای صلح و رسیدن به حل و فصل سیاسی در خاورمیانه تلاش می‌کند. ما آماده پذیرش این بودیم که اماکن مقدس در قدس تحت نظارت بین المللی از جمله عربستان باشد.

وی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را رهبری دانست که برای عادی‌سازی روابط در سایه فضای کنونی حاکم بر خاورمیانه تلاش می‌کند.

المرت ضمن اشاره به مخالفتش با قانون "کشور یهود" درباره اقلیت عربی که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، گفت: اکنون زمان آن رسیده که این شهروندان حقوق برابری با سایر ساکنان داشته باشند. 

وی از بنیامین نتانیاهو به شدت انتقاد کرد و گفت: من می‌خواهم نخست‌وزیر دیگری داشته باشیم. فکر نمی‌کنم نتانیاهو شخص مناسبی برای رهبری اسرائیل باشد. نتایناهو نمی‌تواند اوضاع را اداره کند. او اسرائیل را به نزاع ابدی با جهان عرب و فلسطینی‌ها خواهد کشاند و این به جایگاه اسرائیل در جهان آسیب‌های جدی می‌زند.

المرت گفت: در طول 12 سال گذشته حزب الله جرأت نکرده حتی یک گلوله به سمت مرزهای اسرائیل شلیک کند. این اوضاع در طول 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. دلیل آن نیز ترسشان از پاسخ اسرائیل است. جنگ دوم لبنان موفقت استراتژیکی برای اسرائیل بود. حزب الله هزاران نیروی خود را در جنگ سوریه از دست داد و در طول این چند سال به خاطر مداخله‌های سیاسی‌اش ضربه‌هایی خورده است. حزب الله همچنین از لحاظ ساختار رهبری به دلیل کشته شدن عماد مغنیه و دیگر رهبران نظامی این حزب ضعیف شده است.

المرت با تهدید تلویحی دبیر کل حزب‌الله گفت: حزب الله و سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب می‌دانند که اسرائیل امروزه ابزارهای پیشرفته‌ای دارد که 12 سال پیش نداشت. به عقیده من نصرالله تا به امروز همچنان در همان اتاق محافظت شده در زیرزمین به سر می‌برد. این جای همیشگی اوست. پس باید همانجا در آرامش به سر برد و کاری بالاتر از حد توانش انجام ندهد.

المرت اذعان کرد که اسرائیل با خطراتی در مرزهای شمالی و از جانب سوریه و لبنان مواجه است.

وی درباره شخصیت نتانیاهو نیز گفت: نتانیاهو حقیر، ناتوان و غیرواقع‌بین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.