پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در مطلبی نوشت: این جنگنده‌‎ها در خانواده طراحی هواپیماهای «ویگن» قرار می‌گیرند که کاربری‌هایی از جمله گشت زنی، آموزش و عملیات شناسایی داشته اند. این هواپیماها از ابتدا به عنوان جنگنده طراحی شده اند و دارای خصوصیاتی مانند یک سامانه راهبری پیشرفته، یک رادار برای حمله زمینی با قابلیت جلوگیری از برخورد با زمین و یک سامانه «هاد» (نمایشگر فرانما)ی پیشرفته هستند که به خلبان در هنگام حملات کمک می‌کند.

 نیروی هوایی سوئد

همچنین، این هواپیماها به گونه‌ای طراحی شده اند که قابلیت نشست و برخاست کوتاه را دارند. یک برعکس‌کننده موتور به این جنگنده اجازه می‌دهد با طی کمتر از 500 متر، بر زمین بنشیند. همچنین بدنه این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که در سرعت‌های پایین، بدون شعله‌ور شدن موتور بتواند بر زمین بنشیند تا به این صورت از ورود خسارت به جاده‌ها و باندهای فرود کاسته شود.

طراحی هوشمند این جنگنده به این معنی است که ویگن می‌تواند بسیار سریع تسلیحات خود را آماده شلیک کند. با استفاده از این جنگنده، زمان طی شده از ارسال درخواست عملیات تا رسیدن این هواپیما به صحنه عملیات به کمتر از 20 دقیقه کاهش یافته است که این مسئله به نیروی هوایی سوئد اجازه می‌دهد به سرعت به حملات احتمالی پاسخ دهد.

 نیروی هوایی سوئد

این جنگنده مجهز به بمب‌ها و موشک‌های ساخت سوئد از جمله موشک کروز ضدکشتی «آر بی 043» است. این تسلیحات به این هواپیما قابلیت بالایی در حمله و انجام عملیات علیه کشتی‌ها می‌دهد.

ویگن نمونه بارزی از توانایی سوئد برای تولید یک جنگنده پیشرفته است که از جهات گوناگون از زمان خود جلوتر بوده است. این هواپیما، یک جنگجوی حقیقی در دوران جنگ سرد بوده است؛ به طوری که تا سال‌ها، رقیبی برای آن پیدا نشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.