در این گزارش آمده است:

از سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چنین برمی‌آید که عملیات نظامی در استان عدلیب سوریه حتمی شده و روسیه و ترکیه در این مورد تفاهم کامل دارند. لاوروف ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را از دخالت در عملیات برحذر داشته است. تنها علت آغاز نشدن عملیات تاکنون عدم تمایل روسیه به اختلاف با ترکیه و بهم خوردن گروه آستانه بود. آنکارا می‌خواهد به گروه‌های تحت حمایت آن لطمه وارد نشده و همچنین موج جدید آوارگان به سوی ترکیه حرکت نکند. جستجوی راه توافق یک ماه ادامه داشت که طی آن نمایندگان طرفین دهها بار ملاقات کردند. شرط مسکو بلاتغییر است: تروریست‌ها باید از اپوزیسیون مسلح تفکیک شوند. کسی که نمی‌خواهد با دمشق مذاکره کند باید نابود شود.

آنتون مارداسوف (Anton Mardasov) صاحبنظر شورای روابط بین‌الملل روسیه به روزنامه کمرسانت می‌گوید با توجه به وجود تفرقه درون "هیئت تحریر شام" (نام جدید جبهه النصر) از میان برداشتن عناصر افراط گرا کار سهلی خواهد بود.

این هفته سران ایالات متحده و بریتانیا، فرانسه و آلمان از عملیات آینده و امکان بروز فاجعه انسانی در این رابطه ابراز نگرانی کردند. ولی مسکو معتقد است واشنگتن و متحدان آن مشغول "حمایت از تروریست‌ها" هستند. لاوروف با اشاره به تدارک نمایش حمله شیمیایی در عدلیب در واقع آمریکا را به قصد خارج کردن جبهه النصر از زیر ضربه به امید استفاده از آن در مبارزه با رژیم متهم کرد. وی ابراز امیدواری کرد غرب از عملیات ضدتروریستی در عدلیب جلوگیری نکند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز پنج‌شنبه ۳۰ اوت اعلام نمود اول سپتامبر رزمایش‌های مشترک نیروی دریایی و نیروهای هوافضایی روسیه در دریای مدیترانه اول سپتامبر در دریای مدیترانه آغاز می‌شود. ۲۵ ناو و ۳۰ هواپیمای روسیه در عملیات شرکت می‌کنند. ولادیمیر کارالیوف (Vladimir Korolyov) فرمانده کل نیروی دریایی روسیه مسئول فرماندهی این مانورها خواهد بود.

میخاییل بوگدانوف (Mikhail Bogdanov) معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام نمود این رزمایش‌ها با حاد شدن دوباره اوضاع سوریه ارتباط ندارد. هرچند اوضاع آن طی روزهای گذشته در رابطه با تدارک ارتش سوریه برای پیشروی به سوی استان عدلیب پیوسته حادتر می‌شد. ولی منبع روزنامه کمرسانت در نهادهای نظامی می‌گوید رزمایش‌های مذکور را میتوان به عنوان پاسخی به اقدامات ایالات متحده در منطقه ارزیابی کرد و لذا میتوان گفت دفاع ضد زیردریایی بین مأموریت‌های آن خواهد بود. این امر با حضور دو زیردریایی آمریکایی قادر به وارد کردن ضربه موشکی به سوریه در منطقه ارتباط دارد.

ماریا زاخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه به نوبه خود اعلام نمود مسکو از تمرکز گروه نیروهای کشورهای غربی در منطقه نگران شده است. هرچند صاحبنظر آمریکایی می‌گوید روسیه از اقدامات واشنگتن در منطقه ارزیابی نادرستی می‌کند. واشنگتن در حال خارج شدن از سوریه است و در این شرایط معقول نخواهد بود در مورد ضربه زدن به آن اقدام کند.

حضور آمریکا در سوریه همچنین طی مذاکرات وزیر امور خارجه روسیه با همتای سوری خود مطرح شد. وزیر روس از شرکای غربی درخواست کرد مساعی برای بازگرداندن سوریه به زندگی مسالمت آمیز جمع زده شده و از پرداختن به "پروژه‌های ژئوپلتیک یکجانبه" خودداری گردد. مسکو خودداری غرب از شرکت در بازسازی سوریه به منظور فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان به کشور را هم چنین پروژه‌ای تلقی می‌کند. ضمناً ایالات متحده فعالانه به بازسازی تأسیسات غیرنظامی در کرانه شرقی فرات کمک می‌کند. لاوروف فعالیت آمریکایی‌ها در این منطقه را آبستن تجزیه سوریه نامید که مطلقاً غیر قابل قبول می‌باشد.

در همین حال، روزنامه ایزوستیا در تحلیلی به قلم ویاچسلاو ماتوزوف، با عنوان نقطه نهایی نوشته است:

اوضاع پیرامون عدلیب امروز بطور محسوس حاد شده زیرا این منطقه آخرین تکیه گاه گروه‌های تروریستی در سوریه است. گروه‌های دارای جهت‌گیری به سوی حامیان خارجی متفاوت (ایالات متحده، کشورهای اروپای غربی، ترکیه و کشورهای عرب) در این منطقه متمرکز شده‌اند و این واقعیت هم اوضاع را بغرنج می‌کند. در هم کوبیدن این شبه‌نظامیان در واقع به معنی اتمام مبارزه با تروریسم در سوریه خواهد بود.

ارتش سوریه از قرار عزم راسخ دارد به موجودیت این جزیره تروریستی در خاک کشور پایان دهد. ولی از دست دادن عدلیب ضربه جدی به مواضع ایالات متحده خواهد بود. امروز روشن است که داعش و جبهه النصر از حمایت فعال آمریکا برخوردار شده بودند. آمریکا قصد داشت با حمایت از آنها بر اوضاع نظامی و سیاسی در سوریه اعمال نفوذ کند. آمریکا بخشی از کرانه شرقی فرات را تصرف و کردها را کنترل کرده و از قرار فکر می‌کند برگه‌های برنده کافی برای شرکت در حل سیاسی بحران دارد. ولی واقعیت چنین نیست و اقدام تحریک آمیز جدید در مورد حمله شیمیایی بظاهر در دست تدارک از طرف دمشق این را اثبات می‌کند. و همزمان ترفند آمریکایی‌ها در مورد متهم کردن اسد به حمله شیمیایی و ضربه زدن به ارتش سوریه هم دیگر کارآمد نیست.

برغم این آمریکایی‌ها سعی دارند کنترل امور سوریه را در دست خود نگاه دارند. آنها درخواست شرکت در همه پروژه‌های اقتصادی پس از اتمام جنگ را دارند. ولی اینجا با مانع جدی مواجه شدند: کشورهایی که قصد دارند از منافع ملی خود دفاع نمایند. روسیه با تمرکز نیروی دریایی خود در شرق دریای مدیترانه و رزمایش‌های همراه با آن به آمریکا هشدار جدی داده است. و دولت و نظامیان آمریکا سر در گم شده‌اند و نمی‌دانند کدام اقدام به درگیری مستقیم نظامی با نیروهای روس منتهی نمی‌شود.

به گزارش روزنامۀ نزاویسمایا گازتا، رسانه‌های ترک نوشته اند: سامانه‌های رادار سیار آمریکا به شهر کوبانی و همچنین پایگاه آمریکا در شهر شدادی و عین العرب منتقل شده‌اند. این رادارها می‌توانند برای هدایت عملیات نیروی هوایی تاکتیکی بکار گرفته شوند.

این رادارها می‌توانند مشخصات اهداف هوایی را به سامانه‌های موشکی "پاتریوت" منتقل کنند. یعنی آنها برای مبارزه با اهداف هوایی متعلق به تروریست‌ها منظور نشده‌اند زیرا تروریست‌ها اساساً از پهپادهای دست ساز معدود استفاده می‌کنند. بنظر نشریه ترکی "ینی شفق" هدف واشنگتن مسدود کردن حریم هوایی بخش شمالی سوریه برای نیروی هوایی روسیه و سوریه است. همزمان "حریت" نوشته آمریکا قصد دارد حریم هوایی سوریه از منبج تا دیر زور را مسدود کند.

یک فرمانده اسبق سوری می‌گوید آمریکا به این ترتیب همچنین از شبه‌نظامیان حزب کارگر کردستان در برابر ارتش ترکیه دفاع می‌کند. همچنین این اقدام می‌تواند متوجه سرنگونی رژیم اسد باشد. چنانچه در لیبی از اقدام مشابه برای سرنگونی دولت قذافی استفاده شد. اولگ سالاویُف (Oleg Solovyov) مفسر پرتال خبری تحلیلی "free-news.su" از این هم بدبین‌تر بوده و می‌گوید در نتیجه اقدامات مذکور جنگ سوریه می‌تواند به جنگ کشورهای دست اندر کار در آن تبدیل و به جنگ جهانی جدید منجر شود.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و عادل جبیر همتای سعودی وی روز چهارشنبه مجموعه مسائل روابط دوجانبه و همچنین امور بین‌المللی و بطور اخص اوضاع خاورمیانه را بررسی کردند. لاوروف اعلام نمود مسکو و ریاض در مورد تقویت روابط در همه جهات به توافق رسیدند. ولی نمیتوان اختلاف طرفین در مورد بسیاری مسائل منطقه‌ای را پشت سر کلمات ملایم دیپلماتیک پنهان کرد. جای تردید ندارد که ریاض سعی می‌کند مسکو را متقاعد کند ثبات خاورمیانه و خلیج فارس بدون قطع دخالت ایران میسر نمی‌شود. جبیر در کنفرانس مطبوعاتی اعلام نمود ایران شایسته تحریم‌های بیشتر است. و شاه عربستان سعودی هم در ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه در اکتبر ۲۰۱۷ مسئله ایران را مطرح کرده بود.

ماریا المقاله (Maria Al-Makahleh) رئیس باشگاه بین‌المللی خاورمیانه مسکو به این نشریه گفت "عربستان سعودی بار دیگر نگرانی فوق العاده خود از تقویت نفوذ ایران در منطقه را بیان از روسیه درخواست کرد برای بازداشتن تهران اقدام کند. ظاهراً، ایران موضوع اصلی همه مذاکرات روسیه با طرف سعودی خواهد بود زیرا ریاض از قرار مسکو را تنها بازیکن دارای توان بازداشتن تهران تلقی می‌کند".

حضور نظامی روسیه در سوریه عامل رنجش دیگر برای ریاض است. هرچند به گفته لاوروف، روسیه و عربستان سعودی در مورد تشکیل کمیسیون قانون اساسی سوریه دیدگاه یکسان دارند. لاوروف گفت طرفین همچنین در مورد اوضاع عدلیب تبادل نظر کرده‌اند. وی عدلیب را "دمل چرکین" نامیده و ابراز امیدواری کرد غرب از انجام عملیات ضدتروریستی در آن جلوگیری نکند.

از قرار طی مذاکره مسئله فروش سامانه ضدهوایی اس۴۰۰ روسیه به عربستان سعودی مطرح شده که مخالفت آمریکا با آن باعث می‌شود دورنمای معامله مبهم باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.