مرگ سناتور افراطی ایالت آریزونا به عنوان سوژه ای مهم، مورد توجه اکثر رسانه های آمریکایی قرار گرفته است.وجه اشتراک مک کین و بسیاری از سناتورها و مقامات آمریکایی، ناکامی آنها در تقابل با نظام و ملت ایران بوده است.اخبار مربوط به مرگ جان مک کین، سناتور افراطی و جنگ طلب ایالت آریزونای آمریکا و یکی از سیاستمداران ایران ستیز در این کشور به طرزی گسترده در رسانه های غربی انعکاس یافته است. اکثر رسانه های آمریکایی از مک کین به عنوان فردی فعال در عرصه سیاسی ایالات متحده یاد کرده و از مرگ وی ابراز تاسف کرده اند. با این حال این رسانه ها به "آرزوی بر بادرفته " مک کین کمتر اشاره کرده اند! آنها از مک کین به عنوان فردی که به ارزشهای آمریکایی! معتقد بوده و سناتوری وطن پرست یاد کرده و سعی دارند از وی تصور یک قهرمان را بسازند. البته در جامعه سیاسی آمریکا که هم اکنون افرادی مانند مایک پمپئو، جان بولتون و ترامپ را در راس معادلات سیاسی خود می بیند، مک کین می تواند حکم یک قهرمان را داشته باشد!

جان مک کین در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا، با رویکردی ایران ستیزانه حضور پیدا کرد. او حتی در اظهاراتی که بوی جنگ از آن به مشام می رسید، از بمباران ایران ( تاسیسات هسته ای کشورمان ) سخن به میان اورد. در هر حال، مک کین در رقابتهای انتخابات، در مقابل باراک اوباما شکست خورد و به مانند اسلاف خود، فرصت پیدا نکرد تا در عرصه اجرایی آمریکا به تقابل و توطئه علیه کشورمان بپردازد. با این حال مک کین به عنوان سناتور ایالت آریزونا، اقدامات زیادی را علیه کشورمان صورت داد. تصویب انواع طرح ها و همراهی با انواع لوایح ضد ایرانی ارائه شده از سوی دولتهای آمریکا از جمله اقدامات مک کین در این زمینه محسوب می شد. 

مک‌کین مخالف بسیاری از سیاست‌های خارجی اوباما، از جمله امضای توافق هسته‌ای با ایران، بود. وی سال ۲۰۱۵ و پیش از امضای برجام گفته بود به دنبال جلوگیری از انعقاد این قرارداد است: «ما هرچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که درباره جلوگیری از امضای برجام نقش ایفا خواهیم کرد.» وی یکی از ۴۷ سناتور جمهوری‌خواهی بود که طی نامه‌ای خطاب به مقامات ایرانی گفته بود هرگونه توافقی که درباره برنامه هسته‌ای ایران امضا شود ابتدا باید به تأیید مجلس سنا برسد. وی با اظهار سوءظن درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای گفته بود: «ما روی مسئله تأیید برجام در کنگره تأکید خواهیم کرد. من فکر نمی‌کنم آن‌ها (مذاکره‌کنندگان آمریکا و ایران) به توافقی دست پیدا کنند که ما بتوانیم با آن زندگی [و موافقت] کنیم.

براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، هدف و  آرزوی خاص مک کین بود. آرزویی که وی آن را به گور برد! مک کین بارها ضمن حمایت از گروهک تروریستی منافقین و البته در ازای دریافت مبالغی از سوی اعضای فرقه رجوی، به آنها وعده براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را داده بود. البته باید اذعان کرد که مک کین نیز به مانند دیگر سیاستمداران جمهوریخواه و دموکرات آمریکای نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار گرفت اما در نهایت با پاسخ کوبنده نظام و ملت ایران رو به رو شد. بدون شک مک کین یکی از نمادهای شکست ایالات متحده آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. او طی ۴ دهه گذشته از هیچ گونه اقدامی در تقابل با ایران اسلامی فروگذار نکرد و در نهایت بدون رسیدن به اهداف وقیحانه خود روی در نقاب خاک کشید. 

مک کین امروز تنها یک فرد نیست! مک کین نمادی از تندروی و جنگ طلبی افرادی خاص در ایالات متحده آمریکا در مقابل ملت ایران است.مقامات آمریکایی به صورت خودخواسته، جملگی به نمادهای این شکست و ناکامی تبدیل شده اند. 

 

نکته دیگری که باید در خصوص مک کین مورد توجه قرار گیرد، نوع مواجهه دونالد ترامپ با این موضوع بوده است. نباید فراموش کرد که مک کین، نماد یک "جمهوریخواه ناراضی" از کاخ سفید محسوب می شد. دلیل نارضایتی مک کین از ترامپ، عدم هماهنگی رئیس جمهور فعلی ایالات متحده با وی بوده است. این تقابل مربوط به ماههای اخیر نیست و حتی از قبل از رقابتهای انتخابات ریاست جموری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده به قوت خود باقی بوده است. . طی دو سال گذشته، اختلافات سیاسی زیادی میان جان مک کین و ترامپ وجود داشت. مک کین در جریان برگزای کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۶ میلادی، سیاستهای ترامپ را به صورت صریح مورد انتقاد قرار داده بود. ترامپ و مک‌کین در موضوعات بسیاری باهم اختلاف نظر داشتند. مک‌کین اغلب سیاست خارجی رئیس جمهور فعلی آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌داد  و ترامپ نیز از سناتور ایالت آریزونا برای مخالفت با لغو قانون مراقبت درمانی مقرون به صرفه انتقاد می‌کرد. در سال ۲۰۱۵ ترامپ درباره مک کین گفت او یک قهرمان جنگی بوده زیرا اسیر شده است. سناتور مک کین در زمان جنگ ویتنام اسیر و به مدت شش سال مورد شکنجه قرار گرفت. پس از آن ترامپ در پاسخ به انتقادات گسترده گفته بود از کسانی خوشش می‌آید که اسیر نشده‌اند.

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مانع از صدور بیانیه کارکنان کاخ سفید به منظور تحسین جان مک کین، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا که روز گذشته درگذشت و تقدیر از خدمات نظامی او شد. واشنگتن پست همچنین تاکید کرد این بیانیه در نهایت توسط سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و دیگر دستیاران مورد ویرایش قرار گرفت.

همچنین رئیس جمهور آمریکا از صدور بیانیه‌ رسمی درخصوص مرگ سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا امتناع و اعلام کرد ترجیح می‌دهد از طریق صفحه توئیتر پیام تسلیت خود را منتشر کند. در پیام تسلیت رئیس جمهور آمریکا آمده است: عمیق‌ترین همدردی و احترام خود را به خانواده سناتور مک‌کین ابراز می‌کنم. دل‌ها و دعاهای ما با تو است!برخی سیاستمداران آمریکا پیام تسلیت رئیس جمهور آمریکا درباره مرگ سناتور مک کین را مورد انتقاد قرار دادند. در هر حال، ترامپ به شدت از اینکه مرگ مک کین، فضای رقابتهای انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا را به ضرر وی احساسی نماید، به شدت نگران است. موضوعی که رئیس جمهور آمریکا و همراهان وی را وحشتزده ساخته است...

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.