رویترز گزارش داد، این اقدام از سوی پنتاگون ضربه جدیدی بر پیکره روابط از پیش متشنج آمریکا و پاکستان محسوب می‌شود.

قطع این کمک‌های مالی بخشی از تعلیق‌های گسترده کمک آمریکا به پاکستان است که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در اوایل سال جاری میلادی اعلام شد؛ وی دولت اسلام آباد را به کمک و پناه دادن به شبه نظامیان و عدم انجام اقدامی مناسب علیه آنها متهم کرده است.

دولت آمریکا می‌گوید که اسلام‌آباد به شبه نظامیانی که بر نبرد ۱۷ ساله در افغانستان دامن زده و نیروهای خارجی و داخلی در این کشور را هدف قرار می‌دهند، پناه می‌دهد؛ ادعایی که از سوی دولت پاکستان رد شده است.

اما مقام‌های آمریکایی این احتمال را مطرح کرده‌اند که پاکستان در صورت تغییر موضع خود می‌تواند از کمک‌های آمریکا استفاده کند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بود که اگر پاکستان اقداماتی قاطعانه علیه شبه نظامیان انجام دهد، می‌تواند این کمک مالی را به دست بیاورد.

سخنگوی پنتاگون نیز گفته است: به دلیل فقدان اقدام مناسب از سوی پاکستان در حمایت از استراتژی جنوب آسیای ترامپ، ۳۰۰ میلیون دلار کمک به این کشور متوقف شده است.

وی ادامه داد: پنتاگون در صورت تایید کنگره این مبلغ را در جای دیگری که لازم است، خرج می‌کند. همچنین اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دیگر اوایل سال جاری میلادی با تایید کنگره به پاکستان صورت نگرفت.

این تصمیم از سوی پنتاگون پیش از سفر مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به پاکستان گرفته شده است.

ماتیس به خبرنگاران گفته بود که مقابله با شبه نظامیان در اولویت مذاکرات است.

روز گذشته وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد کمک خود به آوارگان فلسطینی را به طور کامل قطع می‌کند. اقدامی که با واکنش‌های فراوان روبه‌رو شد از جمله با اعتراض اتحادیه اروپا که کشورهای عضو آن در مجموع بزرگترین حامی مالی آژانس اقدام و امداد به آوارگان فلسطینی (آنروا) است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.