سرهنگ ستاد غانم الشهوانی در گفت وگو با مجله نظامی الطلائع چاپ دوحه، اظهار داشت: با تحویل این بالگردها قطر بعد از آمریکا دومین کشوری خواهد بود که این نوع بالگرد را در اختیار خواهد داشت.

وی گفت: قرارداد خرید این بالگردها در سال ۲۰۱۴ به امضا رسیده و شامل خرید ۲۴ فروند بالگرد؛ تجهیزات مربوط، به همراه آموزش فنی خدمه و تاسیسات از جمله شبیه سازهاست.

سرهنگ قطری با بیان اینکه طبق قرارداد امکان خرید ۲۴ فروند دیگر از این نوع بالگرد وجود دارد، این امر را نشانه وجود روابط راهبردی میان دوحه و واشنگتن دانست.

مقام قطری اشاره به مبلغ این قرارداد نکرد، اما پیشتر برخی منابع خبری ارزش این قرارداد را حدود ۷۰۰ میلیون دلار برآورد کردند.

به گفته الشهوانی خرید این بالگردها در راستای توسعه و بازسازی نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی این کشور در تمامی زمینه های فنی، زیربنایی، تسلیحاتی و نیروی انسانی است.

قطر از زمان قطع روابطش با عربستان، امارات، بحرین و مصر در ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶)، قراردادهایی برای خرید تسلیحات با کشورهای مختلف به امضا رسانده که مهمترین آن خرید ۱۲ جنگنده رافائل از فرانسه و ۴۹۰ خودروی زرهی از شرکت &#۳۹;نکستر&#۳۹; این کشور به ارزش حدود ۱۰ میلیارد یورو است.

دوحه همچنین قرارداد خرید ۲۴ فروند جنگنده تایفون به ارزش ۶ میلیارد دلار با انگلیس و خرید جنگنده های اف – ۱۵  با آمریکا به ارزش ۱۲ میلیارد دلار و خرید ۷ کشتی جنگی با ایتالیا به قیمت ۵ میلیارد یورو را امضا کرده است.

خرید ۶۲ تانک نوع لیوبار -۲ و خودروهای زرهی از آلمان به مبلغ ۲ میلیارد یورو و خرید تانک، هواپیماهای بدون سرنشین و کشتی های جنگی از ترکیه بخش دیگری از قراردادهای نظامی قطر در یک سال و نیم اخیر است.

این کشور آوریل گذشته یک قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی از آمریکا به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار امضا کرد و گفت وگوهایی برای خرید سامانه موشکی اس – ۴۰۰  از روسیه را هم آغاز کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.