ستاد پیشگیری و اطلاع رسانی از حوادث کوهستان قله دماوند گزارش پایان هفته خود را اعلام کرد که مهمترین اتفاق آن فوت یک کوهنورد ۶۳ ساله بود.

در این گزارش آمده است: در ساعت ۱۵ روز گذشته طی مراجعه حضوری کوهنوردان مبنی از هوش رفتن کوهنوردی ۶۳ ساله در ارتفاع ۳۷۰۰ متری، بلافاصله تیم امدادی با حداکثر سرعت از ارتفاع ۴۲۰۰ متری با کمترین زمان ممکن یعنی ۹ دقیقه خود را به مصدوم رساندند که پیش از حضور تیم، چند کوهنورد در حال انجام عمل احیا برای مصدوم بودند.

13970610000676_Test_NewPhotoFree

در ادامه تیم با انجام چندین تزریق، ادامه cpr و استفاده از آمبوبگ برای تفس در خصوص احیای مصدوم، عملیات احیا ر دنبال کرد که بعد از حدود ۲۰ دقیقه مصدوم احیا شد و پس از  آن عملیات انتقال مصدوم به سمت بارگاه ۳ انجام گرفت. در طول مسیر هم عمل cpr ادامه پیدا کرد، اما متاسفانه مصدوم به دلیل نیاز فوری به اتاق «سی سی یو» فوت کرد. گفته می‌شود این کوهنورد فوت شده پیش از این عمل قبل باز انجام داده بود.

دختر مرحوم به شدت دچار شوک عصبی شد و تا صبح پنجشنبه تحت درمان و کنترل قرار گرفت.

13970610000680_Test_NewPhotoFree

همچنین در ادامه امداد و نجات آخر هفته‌ها اقدامات درمانی برای چندین کوهنورد دچار ارتفاع زدگی انجام شد. یک مورد ضرب دیدگی شدید انگشت و مچ دست که اقدامات آتل گیری برای وی صورت گرفت و مورد دیگر کوه گرفتی شدید خانوم ۳۸ ساله بود که تا صبح روز بعد تحت درمان بود و سرانجام بهبود یافت.

 روز پنجشنبه در ساعت ۱۰ صبح طی تماس تلفتی از مرکز پیام هلال احمر مبنی بر منحرف شدن کوهنوردی در ارتفاع ۵۱۰۰ به سمت دره یخار، بلافاصله تیم با گرفتن اطلاعات از شخص، از کافر دره شروع به جست و جو کرد و در ساعت ۱۳ در کنار دره مشرف به آبشار یخی در ارتفاع ۵۱۰۰ دسترسی به مصدوم کامل شد. پس از رسیدن به مصدوم کار انتقال او به بارگاه سوم صورت پذیرفت.

چندین مورد نیز ارتفاع زدگی و مسمومیت دارویی به دلیل مصرف خودسر دارو بود که با اقدامات لازم بهبود پیدا کردند.

 اعضای ستاد:

وحید ملکی (سرپرست)

محمد صادقی فر

امیر رحمان زاده

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.