یک مقام ارشد عربستان سعودی امروز (جمعه) تلویحا تایید کرد که ریاض قصد دارد با حفر یک کانال بزرگ در مرز زمینی با قطر، ارتباط زمینی این شبه‌جزیره را به طور کامل با خشکی قطع کند.

«سعود القحطانی» مشاور ارشد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، در توئیتر خود نوشت: «به عنوان یک شهروند، بی‌صبرانه منتظر جزئیات اجرای پروژه جزیره سلوای شرقی هستم. این پروژه بزرگ تاریخی، جغرافیای منطقه را تغییر خواهد داد».

مقامات قطری هنوز به درخواست خبرگزاری‌«رویترز» برای اظهار نظر درباره این توئیت پاسخ نداده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز قحطانی طی چند ماه گذشته چند بار به پروژه قطع ارتباط زمینی قطر با خشکی اشاره کرده بود اما توئیت امروز او شفاف‌ترین ارجاع به این طرح بود.

منتقدان این پروژه معتقد هستند طرح جداسازی قطر از ارتباط زمینی با عربستان سعودی، بیشتر یک پروپاگاندا و تبلیغات برای مستاصل کردن دوحه در برابر فشارهای ریاض است تا یک نقشه جدی و موثر.

کشورهای عربی منطقه (امارات، بحرین و مصر) به رهبری عربستان سعودی از ماه ژوئن ۲۰۱۷ به بهانه‌های ادعایی از جمله حمایت دوحه از تروریسم، روابط اقتصادی، دیپلماتیک و حمل‌ونقل با قطر را قطع کرده و محاصره همه‌جانبه بر این کشور اعمال کردند.

گزارش وجود چنین طرحی در ذهن مقامات ریاض ابتدا در ماه آوریل در وبگاه «سبق» که به دولت سعودی نزدیک است، منتشر شد. منابعی که نامشان فاش نشد به این وبگاه گفتند رژیم سعودی قصد دارد علاوه بر حفر کانالی به عرض ۲۰۰ متر، عمق ۲۰ متر و طول ۶۰ کیلومتر در مرز زمینی با قطر، یک پایگاه نظامی و محل دفع زباله‌های هسته‌ای در این مکان ایجاد کند.

هزینه اجرای این پروژه حدود ۷۴۷ میلیون دلار براورد شده است. گفته می‌شود ریاض هم‌اکنون ۵ کمپانی بزرگ را برای طراحی و اجرای این پروژه فراخوانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.