رویترز گزارش داد، پلیس استانبول برای متفرق کردن مادران ترکیه‌ای عضو گروه "مادران شنبه" که برای هفتصدمین بار تجمع اعتراض آمیز خود را با درخواست انجام تحقیقات موثق درباره مفقود شدن خویشاوندان و آشنایانشان در دهه ۱۹۸۰ برگزار کردند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

این گروه در میدان گالاتاسارای استانبول جمع شدند. در میان بازداشت شدگان "امینه اوجاک" یک مادر ۸۲ ساله که پسرش در سال ۱۹۹۵ پس از زندانی شدن ناپدید شد، توسط پلیس به طور موقت بازداشت شد.

این مادران خواستار تشکیل یک کمیسیون مستقل برای انجام تحقیقات درباره کشتارها و مفقود شدن زندانیان پس از کودتای ۱۹۸۰ و همچنین سه دهه درگیری در مناطق کردنشین ترکیه هستند.

فعالان سیاسی معتقدند ترکیه هرگز تحقیقات موثق و درست درباره سرنوشت این افراد انجام نداده است.

فرمانداری منطقه بی‌اوغلو استانبول مخالفت خود را با برگزاری این تجمع اعتراض‌آمیز اعلام کرده بود.

از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۹ پلیس بارها به هنگام برگزاری این تجمع مداخله می‌کرد اما در سال‌های اخیر تنها با حضور در اطراف آن بر این تجمع نظارت داشت اما این بار بازهم درگیری میان معترضان و پلیس درگرفت.

در تجمع دیروز ۴۷ نفر بازداشت شدند که بعد از ارائه توضیحات به پلیس آزاد شدند.

همچنین نمایندگان پارلمان حزب مردم جمهوری‌خواه و حزب دموکراتیک خلق در این تجمع شرکت داشتند.

در سال ۲۰۱۱ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اعضای گروه مادران شنبه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

همچنین کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در پیامی اعلام کرد: من به دلیل وقوع چنین اتفاقاتی متاسف هستم. ما باید این مادران را درک کنیم. ۷۰۰ هفته است که آنها این سوال را می‌پرسند که قبر فرزندانشان کجاست. برای یک مادر این مساله یک حق طبیعی است.

وی ادامه داد: این مادران می‌گویند یا قبرشان را پیدا کنید و یا استخوان‌هایشان را به ما بدهید. آنها می‌خواهند بر سر قبر فرزندانشان بروند، دعا بخوانند. آنها حتی دیداری با اردوغان داشتند اما هیچ یک از وعده‌های داده شده عملی نشد. همه ما مادر داریم و می‌دانیم که برای مادران، فرزندان تا چه حد مهم و ارزشمند هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.