امید علی پارسا صبح شنبه در افتتاح چهاردهمین کنفرانس ملی آمار ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه مراکز آمار در کل دنیا غیرسیاسی و به دنبال  ارائه اطلاعات یکپارچه و جامع هستند، ابراز داشت: تولید آمار این‌گونه نیست که هر کشوری باسلیقه خود آماری را تولید کند بلکه کل آمار دنیا باید با یکدیگر قابل‌مقایسه بوده و به عبارتی از استاندارد یکسان بهره‌مند باشد.

وی با ابراز اینکه در راستای تعریف نظام جدید آماری یکپارچه در ابتدای راه قرار داریم، تاکید کرد: باید با حذف موازی کاری مرجعیت یگانه را برای مرکز آمار ایران تعریف کنیم.

ضرورت ارائه آمار از سوی مرجعیت خاص

رئیس مرکز آمار ایران بابیان اینکه محاسبه میانگین دو جامعه بانک مرکزی و مرکز آمار یکی نیست، ابراز داشت: بانک مرکزی تورم شهرهای بزرگ و مرکز آمار تورم شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها را در نظر می‌گیرد و امروز علیرغم فعالیت مرکز آمار ایران ۷۰ الی ۸۰ درصد آمار توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

پارسا در ادامه تصریح کرد: امروز در کمتر از هفت درصد کشورهای دنیا رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی اعلام می‌ شود و از مرجعیت خاص برخوردار نیستند لذا در کشور ایران زمانی صحبت از یگانگی مرجعیت می‌شود گویا قرار است اتفاق خاصی رخ دهد درصورتی که لینک کردن داده‌ها بحث پیچیده‌ای و غیرممکن نیست و این‌گونه ارائه آمارها بی‌اعتمادی مردم، زوال سرمایه اجتماعی و قضاوت کشورهای خارجی را در مورد ما به دنبال دارد.

وی افزود: بانک مرکزی به‌عنوان متولی سیاست‌های ارزی و پولی کشور در ارائه آمارهای پولی نقش مهمی را خواهد داشت و مقوله‌ای مانند حساب‌های ملی و سرشماری جمعیت اختصاصاً مربوط به مرکز آمار است لذا باید تمرکز بانک مرکزی بر روی سیاست‌های ارزی و پولی و بانکی کشور باشد و محاسبات اقتصادی را به دست کسی که مرجعیت این کار محسوب می‌شود، بسپارد.

برای اجرای قانون درگیر  کاغذ بازی هستیم​

 رئیس مرکز آمار ایران بابیان اینکه ایراد کار از قانون‌گذاری است، ابراز داشت: در قانون برنامه پنجم گفته شد مرکز رسمی ارائه آمار مرکز آمار کشور است بلافاصله در ذیل آن تبصره گذاشته‌شده که بانک مرکزی نیز می‌تواند در این خصوص آمار ارائه دهد، انگار می‌خواهیم در کشور همیشه فرصت برای برداشت‌های مختلف باشد.

پارسا در ادامه تصریح کرد: سال گذشته از معاون اول رئیس‌جمهور دستور گرفتیم که هر ریز داده‌ای که مرکز آمار می‌خواهد در اسرع وقت باید در اختیار آن قرار گیرد و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بخش‌نامه کرد که هر دستگاهی از این نهاد سرپیچی کرد اعتبارات آن‌ها معلق شود.

وی افزود: هنوز در سیستم اداری و کاغذ بازی هستیم لذا برای اجرای قانون لیست دستگاه‌هایی که کار نکردند را به برنامه‌وبودجه اعلام کردیم تا با معلق کردن بخشی از اعتبارات آن‌ها این حکم دولت اجرایی شود ولی قطعا برای به نتیجه رساندن این بحث، قانون آمار کشور باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در چهاردهمین کنفرانس ملی آمار ایران ۳۵۶ مقاله ارائه و از این تعداد ۲۱۵ مقاله به‌صورت سخنرانی و ۱۰۶ مقاله به‌صورت پوستر پذیرفته‌شده است همچنین در این نشست از پیشکسوت آمار ایران دکتر احمد پارسیان تقدیر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.