سرگئی لاوروف سه شنبه درکنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایویتسا داچیچ وزیر خارجه صربستان در شهر بندری سوچی روسیه افزود: حتی درحالت تئوری نمی توانم تصور کنم که روسیه می تواند از طالبان برای سرکوبی داعش استفاده کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: با گروه تروریستی داعش با تمام امکانات موجود مبارزه و از دولت سوریه و ارتش عراق در مبارزه با این گروه حمایت می کنیم، بدیهی است که روسیه می خواهد ملت افغانستان هم از شر داعش خلاص شود. 

وزیر خارجه روسیه گفت: هیچ گاه این موضوع را پنهان نکردیم که با طالبان تماس داریم و این رابطه بیشتر برای تامین امنیت شهروندان روس در افغانستان و نیز سازمان های روسی در این کشور است و نیز تلاش می کنیم تا طالبان را برای خودداری از مبارزه مسلحانه و آغاز مذاکره با دولت این کشور تشویق کنیم.

وی تایید کرد که از طالبان برای شرکت در کنفرانس افغانستان در مسکو که قرار است روز ۴ ماه سپتامبر برگزار شود دعوت شده است. 

** آمریکا به دنبال پیشبرد سیاست خارجی بی فایده خود است

وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهار داشت: تحریم ها علیه روسیه بخاطر کریمه، سوریه یا اوکراین یا هر مساله دیگری نیست بلکه تمایل (آمریکا) برای استفاده از شیوه های ناسالم و پیشبرد سیاست خارجی بی فایده است. 

وی درباره شرایط مطرح شده ازسوی ترامپ برای لغو تحریم های ضدروسی اظهار داشت: مسکو با واشنگتن در بسیاری از مسائل از جمله مساله سوریه و بحران اوکراین تماس دارد. 

ترامپ به تازگی گفته است که واشنگتن ممکن است تحریم ها علیه روسیه را در صورتی که این کشور با شرایط آمریکا برای همکاری در سوریه و اوکراین را بپذیرد، لغو کند. 

لاوروف در ادامه سخنان خود از اینکه محافل سیاسی آمریکا روابط با روسیه را به موضوع معامله تبدیل کرده اند، ابراز تاسف کرد.

**لندن به دنبال تحمیل سیاست خارجی خود است

وزیر امور خارجه روسیه گفت که انگلیس تلاش می کند سیاست خارجی خود را بر اتحادیه اروپا و آمریکا تحمیل کند.

وی افزود: سخنان اخیر جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس که خواستار تشدید تحریم ها علیه روسیه بخاطر مساله مسمومیت اسکریپال شده تایید کننده این نکته است. 

لاوروف خاطرنشان کرد: شرکای انگلیسی ما متکبر هستند، این کشور که در چارچوب برگزیت درحال خروج از اتحادیه اروپاست تلاش می کند سیاست خارجی خود را بر این اتحادیه دیکته کند. 

وی ادامه داد: هم اینک نیز شاهد هستیم که لندن تلاش می کند سیاست خارجی خود را در رابطه با روسیه بر واشنگتن تحمیل کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.