نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا روز گذشته (دوشنبه ) اسکناس جدید این کشور را رونمایی کرد.

 

چاپ اسکناس های جدید نخستین مرحله از برنامه اقتصادی رئیس جمهوری ونزوئلا، برای بازگرداندن رونق اقتصادی به کشور است. 

براساس تصمیم های جدید دولت ونزوئلا، از این پس هر اسکناس 5٠٠ بولیواری معادل 5٠ میلیون بولیوار گذشته و هفت دلار آمریکا است. 

رئیس جمهوری ونزوئلا درمراسم رونمایی از اسکناس های جدید، به مردم این کشور اطمینان داد که تدابیر جدید که حذف پنج صفر از پول ملی نخستین مرحله از آن است، سرآغاز تغییر بزرگ اقتصادی در این کشور باشد.

دولت مادورو همچنین در نظر دارد که حقوق حداقلی کارکنان را ٣4 برابر افزایش دهد و به مدت سه سال مابه التفاوت این افزایش را برای شرکت ها و کارخانه های کوچک و متوسط برعهده بگیرد.

این در حالی است که برخلاف وعده های مادورو، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، اینگونه اقدامات دولت را غیر واقعی و برای غلبه به بحران اقتصادی ناکارآمد می دانند. 

منتقدان و مخالفان دولت کاراکاس در حالی بسته جدید اقتصادی دولت مادورو را ناکارآمد توصیف کرده اند که به نظر می رسد وضعیت اقتصادی ونزوئلا آنقدر پیچیده شده که مقامات دولت کاراکاس توان حل و فصل چالش ها را ندارند.

نرخ تورم ونزوئلا در ماه ژوئیه(مرداد) به 80 هزار درصد رسید و این در حالی است که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده تورم این کشورتا پایان سال جاری میلادی ممکن است به یک میلیون درصد برسد.

در حالی ونزوئلا زمانی یکی از مرفه ترین کشورهای آمریکای لاتین بود و دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان است که برخی کارشناسان بر این باورند کاهش شدید بهای نفت، فساد مالی در رده های دولتی و سوءمدیریت دو دهه اخیر شرایط این کشور را به این حال و روز درآورده است. البته نمی توان از تاثیر فشارها و تحریم ها علیه این کشور به آسانی گذشت.

چندی پیش نیز (فروردین 97) دولت ونزوئلا سه صفر را از واحد پول ملی این کشور حذف کرد، با این حال، نرخ تورم در این کشور به یک میلیون درصد رسید. 

به گزارش سازمان ملل بیش از ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر از مردم ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی، فقر و گرسنگی کشور خود را ترک کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.