همزمان با سفر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان هرمزگان، جمعی از کشاورزان، روستاییان و رییس کمیته امداد این استان با وی دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار نمایندگان کشاورزان و روستاییان با طرح مشکلات و دغدغه های خود، آخرین وضعیت روستاها و وضعیت کشاورزی استان را برای دکتر جلیلی تشریح کردند.

در ادامه این نشست نیز جلیلی با تاکید بر اینکه مردم انتظارات متعددی از دولت دارند اما انجام همه ی این وظایف به عهده دولت نیست، گفت: اتفاقا بخشی از این وظایف به عهده خود مردم است و تجربه این 40 سال نیز نشان داده هرگاه مردم مشارکت بیشتری در امور مختلف داشته اند، موفق تر بوده ایم.

وی افزود: واقعیت این است که هیچ کسی بهتر از مردم  هر منطقه و روستایی نمی تواند مشکلات آن منطقه را شناسایی و در جهت حل آن اقدام کند و در مواقعی که دستگاه های رسمی کارآیی لازم را ندارند برای جبران این موضوع باید از ظرفیت های مردمی استفاده شود.

جلیلی با اشاره به روستای «کریم آباد رشتخوار» در استان خراسان رضوی، گفت: به عنوان مثال در این روستا مجموعه باشگاه کشاورزان جوان به کمک مردم همان روستا توانسته اقدامات قابل توجهی انجام دهد بگونه ای که بعد از مدتی روند مهاجرت از روستا به شهر در کریم آباد معکوس شد و علاوه بر آن در بسیاری از شاخص های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد نیز این روستا توانست موفقیت های قابل توجهی کسب کند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در ادامه خطاب به روستاییان و کشاورزان استان هرمزگان گفت: پس شما نیز می توانید با برخی ابتکار عمل ها به حل مشکلات روستا بپردازید.

وی افزود: حرکت دیگری که برای حل مشکلات هر منطقه و روستا می تواند مفید باشد، مطالبات دقیق و تخصصی از دستگاه های مختلف برای انجام وظایفشان است. بسیاری از اوقات چرخه کار یک ایراد کوچک دارد که تا رفع نشود مشکلات حل نخواهد شد و هیچ کس نیز بهتر از مردم هر منطقه به مشکلات ریز و درشتی که مانع انجام کارها هستند تسلط ندارند لذا باید با شناسایی این موانع، با پیگیری و مطالبه منطقی از دستگاه های مختلف آنها را برای حل مشکلات فعال کرد.

جلیلی گفت: هر روستا نیز مزیت نسبی خاص خود را دارد و بهتر است برای رشد و پیشرفت روستای خود، ابتدا بر این مساله تمرکز کرده و سپس تلاش کنید تا هزینه ها و سرمایه گذاری ها با توجه به آن مزیت نسبی خاص، انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد امروز مجموعه ای از تجارب مفید برای توانمند سازی روستاهای مختلف وجود دارد و بسیج مهندسین کشاورزی، بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی در این زمینه گام های موثری برداشته اند که این تجارب توسط مجموعه باشگاه کشاورزان جوان تهیه و آماده ارائه به شماست، لذا با ارتباط گیری با این مجموعه تخصصی ان شالله بتوانید در راستای آبادانی و پیشرفت روستای خود عمل کنید.

* جریان انقلابی باید پرچم دار مطالبات مشروع مردم باشد

در ادامه این سفر، جمعی از اهالی رسانه و فرهنگ استان هرمزگان نیز با جلیلی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار ابتدا فعالین فرهنگی و رسانه ای استان هرمزگان به بیان دغدغه های خود پرداختند ودر ادامه نیز جلیلی با بیان اینکه این روزها بسیاری از نیروهای انقلابی دغدغه دارند تا بدانند دقیقا باید چه کاری را انجام دهند، گفت: بسیاری از اوقات حتی کارهای خوبی نیز انجام می شود اما متاسفانه برخی از این کارها اولویت ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: کارهایی که انجام می دهیم نباید صرفا خودمان را راضی کند بلکه باید اولویت جامعه و انجام وظیفه در زمان خود باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سوی دیگر نباید دچار انفعال شویم، امروز برخی نیروهای انقلابی در دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن دچار تعارف شده اند در حالی که انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل دفاعی دارد که برخی از آنها در برخی کشورهای مدعی نیز دیده نمی شود.

جلیلی گفت: چند ماه قبل در سفر به کردستان به طور اتفاقی وارد یک روستای کوچک صعب العبور با جمعیت 25 خانوار شدم اما آنچه جالب بود وجود گاز کشی در آن روستا بود! بعدا که از مطلعین پرسیدم متوجه شدم 95% روستاهای استان کردستان گازکشی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: جریان انقلابی باید در چارچوب قانون و اخلاق پیگیر  و پرچم دار مطالبات مشروع مردم باشد و اجتماعات نیروهای انقلابی باید بستری برای کمک به مسئولین جهت حل مشکلات مردم باشد چرا که با حل مشکلات مردم پیوند آنها با نظام نیز تقویت خواهد شد.

* انتقال مشکلات صیادان به مسئولان

در ادامه این سفر جلیلی با جمعی از صیادان بندرعباس دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این جلسه صیادان به بیان مشکلات خود پرداختند.

در ادامه نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر فرصت ویژه دریا در این استان گفت: به حل مشکلات اولیه خود اکتفا نکنید بلکه درصدد این باشید تا به صادر کننده محصولات دریایی تبدیل شوید.

جلیلی افزود: اگر صیادی در ابعاد مختلف ساماندهی شود، از این طریق شغل های متعددی ایجاد می شود که نه فقط صیاد، بلکه صنایع وابسته به دریا نیز رونق جدی پیدا می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: ان شالله با طرح نکات و مسایل شما در کارگروه شیلات، جمع بندی آن برای کمک به حل مشکلات صیادی به مسئولین ارائه خواهد شد.

* می‌توان جزیره هرمز را به نگین خلیج فارس تبدیل کرد

در ادامه این سفر، جلیلی با حضور در جزیره هرمز در استان هرمزگان با امام جمعه و جمعی از جوانان و مردم انقلابی و اعضای شورای شهر این جزیره دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار امام جمعه و مردم هرمز به بیان مشکلات و مزیت های این جزیره پرداختند.

در ادامه نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جزیره هرمز علیرغم جمعیت کم، ظرفیت های مادی و معنوی بسیاری دارد، مثلا در زمان جنگ تحمیلی با اینکه این جزیره تنها 2 هزار نفر جمعیت داشته و از این میزان نیمی از آن نیز زنان و کودکان و سالخوردگان بوده اند اما جمعیت قابل توجهی روانه جبهه شده اند که در نهایت این جزیره 30 شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر مزیت های نسبی و نعمت های خدادادی کم نظیری در این جزیره وجود دارد که در صورت مدیریت درست می تواند این جزیره را به نگین خلیج فارس و حتی یک مکان ویژه برای گردشگری در سطح دنیا تبدیل کند.

جلیلی اظهار داشت: با مدیریت صحیح می توان با استفاده از توانمندی های بومی و ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی این جزیره، گردشگری را به شکل تخصصی در این جزیره سامان داد و این مساله می تواند کمک قابل توجهی  به اشتغال مردم جزیره هرمز نماید.

در ادامه این سفر جلیلی ضمن بازدید از سواحل رنگی و قلعه پرتغالی ها و برخی ابنیه تاریخی دیگر در جزیره هرمز، از نزدیک با فرصت های گردشگری ویژه و خاص این جزیره آشنا شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ضمن بازدید از مناطق محروم این جزیره، به صورت سرزده دز منزل دو خانواده هرمزی حاضر شد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

همچنین در این سفر جلیلی با آیت الله نعیم آبادی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار آیت الله نعیم آبادی به بیان برخی مشکلات استان پرداخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.