یک منبع آگاه به پایگاه خبری، تحلیلی رویداد ٢٤ خبر داده که بخشی از محدودیت‌های محصوران طی هفته گذشته ازمیان برداشته شده است و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اجازه پیدا کرده‌اند که از منزل خارج شده و به دیدار فرزندان خود بروند. پیش از این نیز برخی از نزدیکان محصورین گفته بودند که به آنها اجازه مطالعه داده شده است. با توجه به زمزمه‌هایی که در مورد احتمال رفع حصر تا عیدسعید‌قربان به گوش می‌رسد، باید کاهش محدودیت‌ها را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که مسوولان امر تصمیم گرفته باشند با اجابت این مطالبه جامعه گامی در‌راستای افزایش اعتمادعمومی و انسجام ملی بردارند.

کاهش محدودیت‌های محصوران تنها خبر خوب این روزها نیست و این‌طور که گفته می‌شود، تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌های سیدمحمد خاتمی نیز به نتیجه رسیده است. این خبر را الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است. او در گفت‌وگویی با ایلنا، بیان کرد: تا جایی که من شنیدم و اطلاع دارم با پیگیری‌های صورت‌گرفته رفع محدودیت‌های آقای خاتمی به نتیجه رسیده است.

پالس‌هایی از سوی دولت

روزنامه اعتماد نوشت: رفع محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات روزنه امیدی برای مورد توجه قرار گرفتن راهکارهای پانزده‌گانه وی در جهت خروج از بحران‌های موجود است؛ راهکاری‌هایی که اتفاقا رفع حصر یکی از موارد آن بود. فعالان و تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب مدت‌هاست که بر ضرورت تحقق این وعده انتخاباتی روحانی تاکید می‌کنند و معتقد هستند که این موفقیت می‌تواند نقش پررنگی در توقف روند ریزش رای روحانی داشته باشد. آقای رییس‌جمهور نیز این را خوب می‌داند و از همین‌رو بیش از قبل در این زمینه می‌کوشد. اظهارات او در جلسه با فراکسیون امید و حرف‌های معاون اولش در این زمینه شاهد این مدعاست. علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید بعد از جلسه با روحانی در صفحه توییتر خود نوشته بود: «دکتر روحانی در دیدار با فراکسیون امید درباره رفع حصر گفت: در نتیجه کارهایی که از دولت یازدهم شده است، از حصر فقط پوسته‌اش مانده است. ماه‌ها طول کشید تا چند روزنامه برای محصوران آزاد شد. وزیر من به طور منظم به دیدار آنها می‌رود.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز اوایل مرداد ماه در جلسه‌ای با سفرای ایران گفت: «باید از همه سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور استفاده شود. اتحاد سیاسی جدی ضرورت امروز مااست. همه مسوولان عالیرتبه کشور باید نمایش بزرگی از اتحاد داخلی را به صحنه بیاورند. درهمین راستا به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد بخشی از این نمایش خواهیم بود و جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت.»

امیدی که ناامید نشد

وقتی جهانگیری از ضرورت استفاده از ظرفیت‌های کشور و شخصیت‌های نمادین کشور سخن گفت، گمان رفت که مقصود او خاتمی است اما خبری که چند روز بعد به نقل از حسین کروبی منتشر شد، روشن کرد که مقصود جهانگیری فراتر از رفع محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات است و امیدواری‌ها برای رفع حصر بیشتر شده است. فرزند مهدی کروبی در گفت‌وگویی با جماران گفته بود: «من به واسطه یکی از دوستان از آقای جهانگیری شنیدم که در جلسه هفته گذشته شورای عالی امنیت ملی، رفع حصر و محدودیت‌های آقای خاتمی مصوب شده است. بعد از این مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که آقای جهانگیری اعلام کردند شخصیت‌های نمادین به زودی دور هم جمع می‌شوند.»

حسین کروبی با یادآوری اینکه هر مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی باید توسط رهبری تایید شود، گفت: «من به این قضیه خوشبین هستم؛ چون ایشان حدود چهار ماه پیش رفع حصر را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده بودند.» خوشبینی حسین کروبی و دیگران خیلی قوت نگرفت زیرا فردای همان روز غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید و کمیته رفع حصر خبر داد که علی لاریجانی، عضو شورای عالی این خبر را تایید نکرده است. با وجود تکذیب خبر مصوبه شورای عالی امنیت ازسوی لاریجانی، زمزمه‌ها در احتمال رفع حصر ادامه پیدا کرد چراکه پیگیری‌ها در این زمینه ادامه داشت. سوال از وزیر دادگستری در مورد ادامه حصر نیز باوجود تلاش‌های برخی رسانه‌های اصولگرا برای حاشیه‌سازی در مورد آن، خود گواه ادامه پیگیری‌های نمایندگان مجلس به‌خصوص کمیته رفع حصر بود. این‌طور که از اخبار اخیر استنباط می‌شود، تلاش‌های مورد‌اشاره آرام‌آرام در حال به‌ثمررسیدن است و باید منتظر رفع تدریجی حصر بود؛ اقدامی که بی‌گمان تاثیر مثبت و بسیاری در تقویت وحدت، انسجام ملی و ارتقای اعتماد عمومی خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.