چندی پیش کنسرت یک خواننده پاپ تُرک در کیش برگزار شد، دفتر موسیقی برای اجرای این خواننده در تهران مجوزی صادر نکرد اما با توجه به تفویض اختیار صدور مجوز برگزاری کنسرت به سازمان مناطق آزاد؛ کیش کنسرت "الیاس یالتین‌تاش" را برگزار کرد.

از مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش درباره این کنسرت پرسیده شد و او پاسخ داد: درباره این کنسرت نهایت سخت‌گیری و ارزیابی جوانب کار انجام شده است و تمام نهادهای نظارتی درباره آن به توافق و اجماع رسیدند. منطقه آزاد، راسا و بدون هماهنگی با دیگر نهادها اقدامی نکرده است. برای این کار توجیهات مختلفی هم وجود داشت که پیامدهای رضایت‌بخش هم داشت و باعث افزایش گردشگر هم شد و در عین حال بدون حاشیه برگزار شد.

مسعود رهبری که در نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کیش ۳۰ مردادماه در خانه موسیقی سخن می‌گفت، اضافه کرد: هر  درخواستی به ما ارسال شود فرآیند خود را به طور طبیعی طی می کند، به شکل پیش‌فرض قرار نیست کسی حذف شود یا به عمد به او مجوز داده شود.

مدیرهنری سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه برگزاری این کنسرت ممکن است نشان‌دهنده اختلاف سیاست‌های منطقه آزاد کیش و وزارت ارشاد و همچنین ناهماهنگی میان آن‌ها باشد، اظهار کرد: اختلافی در میان نیست. مکان  برگزاری یکی از مولفه‌ها برای تصمیم‌گیری است. در برگزاری یک رویداد هنری ممکن است در نقطه‌ای از کشور ملاحظاتی وجود داشته باشد که جمع‌بندی مقامات مسوول بر این باشد که در آنجا برگزار نشود. این موضوع ناشی از تفاوت‌های اقلیمی و منطقه‌ای است.

در این نشست حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، داریوش پیرنیاکان و هومان اسعدی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری، حمید هادی (دبیر جشنواره) و مسعود رهبری (مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش) به ارائه توضیحاتی درباره جشنواره موسیقی کیش پرداختند و پاسخگوی پرسش خبرنگاران بودند.

در ابتدا حمیدرضا نوربخش درباره این جشنواره گفت: جشنواره موسیق کیش اتفاق میمون و مبارکی است. جشنواره‌ها باعث می‌شوند ظرفتی‌های مختلف موسیقایی شناخته شوند و به عرصه بیایند. امیدوارم بشود از این اتفاقات حمایت کرد؛ به از ویژه نسل جوان که با چالش‌های کوچک و بزرگ روبرو هستند.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی در کیش رخ داده و سازمان منطقه آزاد کیش نیز حمایت‌های خوبی انجام داده است.

سپس مسعود رهبری گفت: امیدوارم بتوانیم به لطف خدا و اتکا به تجارب اتفاق خوبی را در کیش رقم بزنیم. کیش دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در عرصه هنر است. به واسطه موقعیت استراتژیک و بسترهای عمومی مناطق آزاد، ماموریت‌های این مناطق و اقبالی که از نظر گردشگران داخلی و خارجی وجود دارد و اینکه کیش محل رفت‌وآمد چهره‌های سرشناس فرهنگ و هنر است، می‌توان رویدادهای مهم و موثری را در آنجا رقم زد.

مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد: تا به حال کنسرت‌های متعددی در زمینه موسیقی پاپ برگزار شده است، در حال حاضر این جشنواری روی موسیقی سنتی و ایرانی تمرکز دارد که در کیش سابقه نداشته است.

در ادامه این نشست حمید هادی با بیان اینکه موسیقی زبان مشترکی برای درک مفاهیم است، گفت: همه بر این باوریم تاریخ یک کشور را در آواز و نغمات دلنشینش می‌توان یافت.

این خواننده بیان کرد: در چند سال اخیر نمونه موسیقی‌هایی که در کیش برگزار شده، موسیقی پاپ بوده یا موسیقی‌هایی که جدیت ندارند. ما ارکستر سنتی مجلسی «کیش مهر» و ارکستر کرال «سنایی» را از کیش‌وندان (شهروندان کیش) تشکیل دادیم و در بسیاری از رویدادها از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

دبیر نخستین جشنواره موسیقی کیش اظهار کرد: این جشنواره با هدف دوری از جشنواره‌های موازی رقم خواهد خورد. محورهای جشنواره گسترش فرهنگ‌وهنر ناب ایران زمین در باب صیانت فرهنگی وارتقای موسیقی فاخر وکشف استعدادهای هنری جوانان است و ارتقای سطح کیفی و ‌رشد ارزش‌های معنوی، کشف استعدادهای درخشان، ابلاغ پیام صلح و مهرورزی ایران، ترغیب نسل جوان به هنر فاخر و متعهد، برگزاری کارگاه‌های موسیقی، معرفی کیش و خلیج فارس با بهره‌گیری از موسیقی را دنیا خواهد کرد.

او با بیان اینکه جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود، توضیح داد: بخش اول بر مبنای گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی رقابتی برگزار می‌شود، بخش دوم که به تولید اثر مرتبط است با محورهای توصیف جزیره، خلیج فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه‌ها و آواهای لالایی ایران زمین برگزار می‌شود.

هادی گفت: فراخوان این رویداد از اول شهریورماه در سایت art.kish.ir قرار می‌گیرد. مهلت ارسال آثار تا پایان آذرماه خواهد بود. اختتامیه جشنواره موسیقی کیش نیز در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و اوایل بهمن گروه‌های برگزیده را اعلام خواهیم کرد و دو شب اجرا خواهیم داشت. ما احتمالا جشنواره را پیش از دهم بهمن برگزار خواهیم کرد، در این زمینه خاطرجمع شدیم این رویداد با جشنواره موسیقی فجر تلاقی پیدا نکند. ما بهمن‌ماه بیشترین تعداد گردشگر را در کیش داریم.

در این میان نوربخش درباره اجراهای کوتاه این جشنواره توضیح داد: قصد این جشنواره تولید اثر است.

داریوش پیرنیاکان نیز در این زمینه گفت: تصمیم بر این شد که این جشنواره را به شکل مفصل برگزار نکنیم تا آزمونی باشد. در این رویداد یک بخش تدارک دیده شده و امکان دارد در سال‌های بعد بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی کیش تاکید کرد: درست است برای برگزاری یک جشنواره دو روز، زمان کمی است اما این دوره نخست این رویداد و آزمونی برای محک زدن است.

در ادامه هادی توضیح داد که رتبه اول تا سوم گروه‌نوازی به ترتیب ۱۰، ۸ و ۵ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. دیگر بخش‌های نیز به غیر از لالایی‌خوانی نیز به همین ترتیب است اما در بخش لالایی‌خوانی نفرات اول تا سوم به ترتیب ۵، ۳ و ۲ میلیون تومان جایزه خواهند گرفت.

او بیان کرد که متقاضیان بخش آهنگسازی می‌توانند به سلیقه خودشان از اشعار جشنواره شعر و سرود کیش که روی سایت جشنواره موسیقی کیش نیز قرار گرفته، استفاده کنند.

هادی همچنین گفت که آثاری در این رویداد مد نظر خواهند بود که به شکل آلبوم منتشر نشده باشند و تولید امسال باشند.

هومان اسعدی نیز در این نشست بیان کرد: جشنواره‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود که فکر کنم تعداد آن‌ها به ۶۰، ۷۰ جشنواره می‌رسد. برخی از آن‌ها کارهای موازی انجام می‌دهند و بهتر است تجمیع شوند. در جشنواره موسیقی جوان ما به دلیل گستردگی امکان گروه‌نوازی نداریم و تمرکزمان روی تک‌نوازی و تک‌خوانی است.

او ادامه داد: کیش شاید به دلیل موقعیتش منطقه مناسبی برای جشنواره آیینی و نواحی موسیقی ایران باشد و این جشنواره شاید بتواند ابعاد بین‌المللی پیدا کند.

سپس رهبری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره بودجه جشنواره موسیقی کیش گفت: مناطق آزاد در ابتدای سال بودجه‌ای را پیش‌بینی میکنند که در دبیرخانه مناطق آزاد نیز تصویب می‌شود. برای این جشنواره ردیف بودجه بدون اسپانسر در نظر گرفته‌ایم.

رهبری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقایسه کنسرت خواننده پاپ ترک و برگزاری این جشنواره بیان کرد: اتفاقاتی که در کیش رخ می‌دهد. بخشی از اتفاقات را بخش خصوصی رقم می‌زند. یعنی منطقه آزاد غیر از صدور مجوز و اجاره دادن سالن، کار دیگری انجام نمی‌دهد. اگر کیفیت و جذابیت کارهای بخش خصوصی بیشتر است، ما امیدواریم این اتفاق بیفتد و بخش خصوصی آنقدر در حوزه موسیقی در مناطق آزاد آنقدر قوی شوند که کارهای ما در کنارشان دیده نشود.  

او همچنین درباره دیگر فعالیت‌های هنری در کیش بیان کرد: ما تا چند روز آینده نیز جشنواره فیلم کوتاه موج کیش را داریم که هفته آینده طی یک نشست خبری درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد. این در حالی است که آثار سینمایی گروه هنر و تجربه نیز در کیش به نمایش در می آید کما اینکه از دو هفته پیش اکران فیلم های خارجی را نیز آغاز کردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.