دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که او توافقی را با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره آزادی شهروند ترکیه از اسرائیل انجام داده بود.

او فکر می‌کرد که اردوغان نیز در قبال آن "اندرو برانسون" کشیش بازداشتی را آزاد کند.

وی گفت: من فکر می‌کنم آنچه که ترکیه انجام می‌دهد بسیار ناراحت کننده است. من فکر می‌کنم آنها اشتباه بسیار بزرگی انجام می‌دهند. هیچ سازشی انجام نخواهد شد.

ترکیه از آمریکا خواسته است که درخواست استرداد فتح‌الله گولن را که براساس اعلام مقامات ترکیه در پشت پرده کودتای نافرجام ۲۰۱۶ قرار دارد، بپذیرد اما آمریکا از پذیرش آن خودداری می‌کند.

ترامپ افزود: اردوغان می‌خواست که شهروند ترکیه از اسرائیل بازگردد.

به تازگی یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ و اردوغان در بروکسل در حاشیه اجلاس ناتو در اواسط ماه ژوئیه با یکدیگر دیدار کرده و یکی از مباحث گفت‌وگو مساله برانسون بود. همچنین ترکیه به دنبال کمک آمریکا برای آزادی یک شهروند زن ترکیه‌ای بود که در اسرائیل زندانی شده بود. در ازای آزادی این زن، ترکیه‌ باید برانسون و دیگر آمریکایی‌های زندانی در ترکیه را آزاد کند.

ترامپ اعلام کرد: من قول خود را عملی کردم و انتظار دارم که این مرد بی‌گناه،‌ فوق‌العاده، پدر و کشیش بزرگ از ترکیه آزاد شود.

اسرائیل تایید کرده است که ترامپ درخواست آزادی "ابرو اوزکان" را که در ۱۵ ژوئیه دیپورت شد داده بود اما در مقابل آنکارا هر گونه معامله برای آزادی برانسون در قبال آزادی اوزکان را رد می‌کند.

ترامپ افزود: من ترکیه را دوست دارم و بسیار به مردم ترکیه علاقه دارم. تا هم اکنون ما روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتیم اما این مسیر نمی‌تواند یک خیابان یک طرفه باشد. دیگر نباید برای آمریکا این روابط بدین شکل باشد.

هم چنین روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اوایل ماه جاری میلادی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخواست کرده بود که ابرو اوزکان، زنی را که به اتهام "قاچاق برای حماس" دستگیر شده بود، آزاد کند.

این روزنامه گزارش کرده است که مقامات آمریکا معتقد بودند، آنکارا پس از آزادی اوزکان، اندرو برانسون، کشیش آمریکایی را که به خاطر اتهامات تروریستی و جاسوسی از سوی ترکیه دستگیر شده، آزاد خواهد کرد اما اینگونه نشد.

ترامپ هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره اعمال تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه و تاثیر آن بر بازارهای جهان گفت: من در این باره هیچ نگرانی ندارم. این بهترین و مناسب‌ترین کار بود.

در همین حال ترامپ درباره روابطش با چین و احتمال دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس بین‌المللی آسیا – پاسیفیک در پاپوآ گینه نو در ماه نوامبر گفت: من به دنبال روابط خوب با شی هستم اما پیشرفت کمی در برقراری دوباره توازن در روابط تجاری چین و آمریکا حاصل شده است.

وی گفت: شاید این دیدار انجام شود اما من مطمئن نیستم که هنوز برنامه‌ای انجام گرفته باشد. خواهیم دید.

او افزود که هیچگونه جدول زمانی برای حل اختلافات تجاری با چین انجام نگرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.