علیرضا رحیمی  در خصوص عدم واکنش فراکسیون امید در مورد موضوع برخی افشاگری‌ها در روز استیضاح وزیر کار، اظهار داشت: فضای حاکم بر استیضاح، زیبنده کل نظام نبود، مجلس و دولت از اظهارات در آن روز خسارت دیدند و ضربه آشکاری به اعتماد مردم وارد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اتهامات متقابل مجلس و دولت در روز استیضاح به نوعی پنجه کشیدن به رای مردم بود، گفت: مجلس از فضای حرفه‌ای استیضاخ و مطالبه‌گری فاصله گرفت. اما در ارتباط با نحوه برخورد با اتهاماتی که مطرح شد باید بگویم این موضوع در ۲ سطح قابل رسیدگی است، در وهله اول هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید به این موضوع رسیدگی کند و در قدم بعدی هم رسیدگی قضایی در بخشی است که اظهارات مقامات در روز استیضاح جنبه رسیدگی کیفری دارد.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه و دادستان کل کشور در مسائلی که جنبه جرم عمومی داشته‌اند باید به موضوع استیضاح ورود کنند و در مواردی هم که شکایتی مطرح می‌شود باید به آن رسیدگی شود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اظهارات نمایندگان درخصوص اتهامات و فسادهای مالی و تاثیر منفی آن در سطح ملی، یادآور شد: ورود مقامات صالح قضایی به اتهامات مطرح شده در روز استیضاح و هم چنین سرعت و صلابت در رسیدگی می‌تواند به نوعی نشانه‌هایی از عزم حاکمیت برای شفافیت بی‌ملاحظه تلقی شود. 

وی تاکید کرد: من پیشنهاد می‌کنم رئیس مجلس قبل از استیضاح بعدی به منظور اعتمادسازی، نتیجه رسیدگی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به موضوع استیضاح را اعلام کند و این موضوع تاثیر مثبتی در فضای عمومی کل کشور خواهد داشت.

رحیمی افزود: شورای نگهبان اگر نگاه حرفه‌ای به بررسی صلاحیت داوطلبین نمایندگی مجلس داشته باشد، این نگاه حرفه‌ای جامعیتی را در پی خواهد داشت که موجب مفهوم بخشیدن به منافع ملی خواهد شد، علاوه براین جامعیتی که ایجاد می‌شود منافع ملی را به گرایش‌های سیاسی مقدم می‌کند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در شرایط فعلی باید بتوانند نمایندگی کل کشور را به عهده داشته باشند همانطور که در قانون اساسی هم به آن تاکید شده است، نگاه سختگیرانه و متصلبانه و نگاه خاص در بررسی‌ها فقط در حوزه سیاسی و حوزه‌های خاص امنیتی کفایت نمی‌کند. بنابراین باید جامعیت را در حوزه شخصیت داوطلبان و سوابق آنها جایگزین سختگیری‌های موجود شود. 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ارزیابی در خصوص پیشینه نمایندگان باید مورد توجه قرار بگیرد. فراکسیون امید  به صورت پراکنده نسبت به بی‌اخلاقی‌های صورت گرفته مواضع خود را مطرح کرده، درواقع اعضای فراکسیون با مصاحبه‌های خود و رئیس فراکسیون هم طی پیامی که در توئیتر منشر کرد بازگشت به اخلاق را ضروری دانستند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه فعلا در خصوص رفتارهای صورت گرفته در فراکسیون صحبتی نشده است، خاطرنشان کرد: علت اینکه درحال حاضر اقدام فراکسیونی صورت نگرفته این است که فراکسیون امید بعد از جلسه استیضاح هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده است اما مجموعه فضای فراکسیون دلخوری و ناراحتی از فضای حاکم بر استیضاح بود. من معتقدم ادبیات مجلس نیازمند مراقبت است.

وی افزود: نباید نگاه ابزاری به مبارزه با فساد وجود داشته باشد و مبارزه با فساد را ابزاری برای تسویه حساب قرار ندهند. مردم انتظار دارند در مبارزه با فساد جدیت شفافیت و عدم تبعیض را ببینند. اگر مبارزه با فساد ابزاری و تبعیض‌آمیز صورت گیرد، از سوی مجلس یا دولت و یا قوه قضاییه باشد،  قابل قبول نیست.

رحیمی تاکید کرد: به اندازه کافی قانون در خصوص مبارزه با فساد داریم و نیازمند عزم قوه قضائیه برای مبارزه بدون تبعیض با فساد هستیم.

وی گفت: نکته‌ای در مجلس مطرح شد مبنی براینکه به دلیل اینکه امکان دارد از رئیس هیات نظارت شکایتی وجود داشته باشد ایشان صلاحت ریاست را ندارند که حرف بدون پشتوانه‌ای است و پایه حقوقی هم ندارد. در قانون هیات نظارت صرف شکایت علیه یکی از اعضا منجر به عدم حضور او در هیات نمی‌شود 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.