پروین فرشچی عصر امروز در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که در هتل بوتانیک گرگان برگزار شد، اظهار کرد: سه سال است که این جلسات را به صورت های مختلف کارگروهی، استانی و ملی برگزار می‌کنیم اما تا زمانی که اختلاف نظرها برطرف نشود به راه حلی نمی‌رسیم. گلستان، پتانسیل بالایی برای گردشگری و توسعه دارد بنابراین برطرف کردن مشکلات خلیج گرگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرشچی تصریح کرد: گردشگری پایدار ساحلی یک بازوی حفاظتی برای محیط‌ زیست است زیرا زمانی که سرمایه‌گذاری در ساحل صورت گیرد و جاذبه‌های دریایی ایجاد شود حفظ محیط‌زیست هم اولویت می‌یابد.

وی با بیان اینکه باید قوانین خود را بازبینی کنیم، گفت: محوطه تالاب گمیشان و قانونی که در گذشته حریم دریا را مشخص کرده، مورد بازنگری قرار گیرد. سونوشت تالاب گمیشان و میانکاله به هم مرتبط است و باید تصمیم جدی در این مورد گرفته شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: مخالف آب شیرین‌کن‌ها نیستیم البته این کار ضوابط خاص خود را دارد و می‌توان با دلایل توجیهی این کار را انجام داد اما باید مکان‌سنجی شود و محل و عمق برداشت آب و محل و عمق برگشت آب را در نظر گرفت. ما با انتقال بین حوزه‌ای مخالف هستیم یعنی آب شیرین شده فقط باید به مصرف خود استان برسد.

وی همچنین با بیان اینکه از نتایج مطالعاتی این نهاد در راستای حل مشکلات خلیج گرگان بهره می‌جوییم، گفت: دامنه نوسانات خلیج مهم است. نباید برای نجات خلیج غافل از اسناد بالادستی باشیم. سند گردشگری دریایی در حال تدوین است. باید مطالعه شود سهم گلستان کجاست؟ سند توسعه دریایی داریم باید به آن هم مراجعه شود.

وی درباره سهم دریای خزر گفت: تاکنون هیچ سهمی مشخص نشده و این کار نیاز به جلسات متعدد در کمیسیون بین المللی دارد. تنها تقسیمی که برای سهم دریای خزر در گذشته اتفاق افتاده بود ۱۰ مایل برای ماهیگیری بوده که درخواست شده این مساحت افزایش یابد.

فرشچی در پایان گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم که بودجه مورد نیاز برای احیاء خلیج گرگان که ۴۳ میلیارد تومان توسط آب منطقه ای گلستان برآورد شده توسط بخش خصوصی و دولتی محقق شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.