الحیاة گزارش داد، گروه‌های سنی در بیانیه‌ای اعلام کردند که یک ائتلاف سیاسی ملی را برای خدمت به مردم و بازسازی کشور تشکیل داده‌اند که شامل شش تن است. این شش تن عبارتند از خمیس الخنجر رهبر پروژه ملی، اسامه النجیفی رهبر ائتلاف القرار، جمال الکربولی رئیس حزب الحل، سلیم الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق، احمد الجبوری، استاندار صلاح الدین و فلاح حسن الزیدان، وزیر کشاورزی.

این ائتلاف شامل ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نیست. به نظر می‌رسد الوطنیه به دنبال ائتلاف با لیست "سائرون" به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق باشد که پیروز اول انتخابات پارلمانی است.

این ائتلاف با عنوان ائتلاف محور ملی تشکیل شده است و منتظر مأموریت سختی درباره نامزدی فردی برای در اختیار گرفتن پست ریاست پارلمان است.

رهبران ائتلاف سنی بر حمایت از وحدت و حاکمیت عراق، جنگ فراگیر علیه تروریسم، جنگ علیه فساد و مقابله با طایفه‌گرایی تأکید کردند.

جمال الکربولی از اعضای این ائتلاف گفت: ائتلاف‌های الفتح، سائرون و الحکمه تعامل مثبتی با برنامه‌های ما دارند و نزدیکترین به ما هستند. مهم‌ترین بندهای برنامه ما بازسازی مناطق غربی، بازگشت آوارگان و خروج گروه‌های مسلح، حل مساله بازداشت‌شدگان و مسائل دیگر است.

در همین راستا، حزب الفضیله در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نزدیک شدن موعد تصویب نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال و آغاز مهلت قانون اساسی برای تشکیل رؤسای سه‌گانه ما خواهان نشستی با حضور فراکسیون‌های پیروز در انتخابات برای تعیین ویژگی‌ها و شروط نامزد پست نخست‌وزیری هستیم.

وی گفت: از جمله این شروط این موارد هستند، پذیرش نامزد این پست در سطح ملی، لیاقت و شایستگی، میانه‌روی و اینکه امانتدار و قوی باشد و روش ملی فراگیری را در اداره قدرت در پیش بگیرد و دنبال حزب‌گرایی نباشد. هیچ گونه سابقه‌ فساد سیاسی، مالی و اداری نداشته باشد و هرگونه تابعیت دیگری غیر از تابعیت عراقی را لغو کند.

فیصل العیساوی، عضو ائتلاف النصر نیز اعلام کرد که مقدمات برای نشست ملی فراهم شده است و در این نشست با تشکیل فراکسیون بزرگتر موافقت خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.