رضا جعفرزاده ‌اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر برای کشف تخلفات فروش بلیت، بازرسی می‌کند، اما اگر مردم هم تخلفی مشاهده کردند، می‌توانند تخلف را به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس CAO.ir گزارش دهند.

جعفرزاده درباره تغییرات نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچگونه نرخ تکلیفی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نکرده است؛ آنچه که مطرح بوده  است که به خاطر نواسانات ارزی و این مساله که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، قیمت بلیت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: برای رفع این مشکل راهکارهایی را ارائه کرده‌ایم، ابتدا قرار بود که بنا به بخش‌نامه بانک مرکزی، تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی از طریق سامانه سنا صورت ‌گیرد شرکت‌های هواپیمایی با کار کارشناسی اعلام کردند نرخ اعلام شده سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود، سازمان هواپیمایی کشوری طبق وظیفه خود با مقامات ذی‌ربط جلسه گذاشت و به بانک مرکزی اعلام شد که ارز به شرکت های هواپیمایی از طریق سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص داده شود.

این مقام مسئول‌ ‌در مورد نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری بر بازار هوانوردی گفت: نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نظارت گسترده‌ای است و در همه بخش‌های صنعت هوانوردی جاری است؛ در خصوص نرخ هواپیما دو نوع نظارت وجود دارد، یکی از طریق بازرسی‌های هواپیمایی کشوری است و دیگری از طریق گزارشات.

وی ادامه داد: اعلام کرده‌ایم که شرکت‌های هواپیمایی باید بر نحوه توزیع بلیت‌های خود نظارت داشته باشند، ملاک نرخ بلیت، کلاس نرخی است که شرکت‌های هواپیمایی در سایت خود اعلام می‌کنند، این وظیفه شرکت‌های هواپیمایی است که نرخ خود را اعلام کنند، خریداران و توزیع‌کنندگان بلیت باید بر اساس آن نرخ عمل کنند.

جعفرزاده گفت: خواهش ما از خریداران بلیت هواپیما این است که حتما از طریق مراجع معتبر اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند، که قابل نظارت و پیگیری است؛ در صورتی که تخلفی صورت بگیرد یا گزارشی به سازمان داده شود، دفترهای دارای مجوز در مرحله اول اخطار دریافت می‌کنند، در مرحله بعدی مجوز آن‌ها تعلیق شده و نهایتا لغو مجوز صورت خواهد گرفت.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی افزود: عمدتا تخلف از این ناحیه نیست بلکه از جانب مراکز و یا واسطه‌های بدون مجوز است، اسامی همه مراکز معتبر و سایت‌های مجوز دار در سایت هواپیمایی کشوری موجود است، همچنین اصالت سنجی نرخ بلیت هواپیما در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، خریداران با رجوع به این سایت‌ها می‌توانند ببینند که آیا برای بلیتی که خریداری کرده‌اند، صندلی پروازی موجود است یا خیر.

وی ادامه داد: عبور از این وضعیت و ایجاد ثبات نرخی نیازمند به همکاری همه دستگاه‌ها است، این باور به وجود آمده است و امیدواریم که بتوانیم خدمات خوبی را به مردم ارائه بدهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.