هندو&#۳۹;در روز سه شنبه، حدود ساعت ۱۱ به وقت محلی هند، هر دلار آمریکا در بازار های هند معادل ۷۰.۰۸ روپیه معامله شد.

پس از این رکود بی سابقه، بانک مرکزی هند جهت جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش واحد پولی این کشور اقدام کرد.

دخالت بانک مرکزی هند سبب ثابت شدن نوسان روپیه شد و هر دلار آمریکا به قیمت ۶۹.۹۸ روپیه در بازار های ارزی هند خرید و فروش شد.

در سال جاری به دلیل نگرانی از تنش تجاری میان چین و آمریکا، ارز روپیه هند هفت درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. در ماه جولای (تیر) هر یک دلار آمریکا به قیمت ۶۹.۱۲۲ روپیه معامله شد که این مقدار روپیه هند را در میان ضعیف ترین ارز های آسیایی قرار داد.

نگرانی از تنش تجاری میان چین و آمریکا، باعث کاهش هفت درصدی ارزش روپیه هند شده است.

قبلا نیز وبسایت اقتصادی لایو مینت با تاکید بر اینکه ارزش روپیه تاکنون آسیب زیادی دیده است پیش بینی کرد در سال آینده نیز این روند به شکل کم سابقه ای ادامه پیدا کند چون این کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار به دلیل افزایش قیمت نفت و تحت تاثیر قرار گرفتن بازارها از تنش های تجاری اتفاق می افتد.

جدید ترین نظرسنجی رویترز در خصوص تبادل ارز های خارجی که پس از افزایش نرخ ها توسط بانک مرکزی هند در ماه اوت (مرداد) انجام شده است، نشان می دهد که در یک سال آینده هر دلار آمریکا به قیمت ۶۸.۲۲ روپیه معامله خواهد شد. روز پنجشنبه دلار آمریکا به قیمت ۶۸.۸۰ روپیه در بازار های هند خرید و فروش شد.

درحالی که تخمین های صورت گرفته درباره ارزش روپیه برای یک دوره یک ساله دشوار است اما بررسی های اخیر به طور گسترده نشان دهنده یک چشم انداز روشن برای آینده این ارز نیست. اندک این ثبات و استحکامی که به صورت دوره ای مشاهده شد به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هند می باشد.

گاجان ماهوان یک تحلیل گر ارز های خارجی در بانک لوید در دهلی نو در گفتگو با این وبسایت تاکید کرده که هم اکنون نگرانی های ناشی از افزایش قیمت نفت و تنش های تجاری سبب افزایش شدید کسری تجاری شده است. با وجود افزایش پیاپی نرخ بهره توسط بانک مرکزی هند، این عوامل به این معنی است که روپیه هند نخواهد توانست ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا حفظ کند.

روند رو به رشد کسری تجاری به دلیل افزایش قیمت نفت خام و ادامه خروج سرمایه از هند نیز، بر روپیه تاثیر گذاشته است.

در سال ۲۰۱۸ به دلیل افزایش تقاضا و کاهش تولید نفت از سوی کشور های خاورمیانه، قیمت نفت افزایش یافت.

درحالی که هند همچنان سریع ترین نرخ رشد اقتصادی را در اختیار دارد، یک روپیه ضعیف تر، تورم بالا، قیمت های بالای نفت و تنش های جهانی در زمینه تجارت مهمترین عوامل تهدید کننده برای اقتصاد این کشور است.

انتظار می رود بانک فدرال آمریکا به سیاست های سختگیرانه خود در سال آینده ادامه دهد که این امر شرایط خوبی را برای روپیه هند به ارمغان نخواهد آورد.

صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد بانک مرکزی هند نیازمند اتخاذ سیاست های دقیق تر جهت کنترل تورم در حال رشد است. این تورم به دلیل افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش روپیه است.

یک نظر سنجی اقتصادی دیگر رویترز نشان داد نرخ تورم هند در ماه جولای (تیر) به کمترین مقدار خود در چهار ماه گذشته رسید. کاهش قیمت غذا به دلیل یک فصل بارانی عادی به کاهش تورم در هند کمک کرده است.

در همین دوره ، نرخ تورم هند به ۴.۵۱ درصد رسید درحالی که ماه گذشته آن نرخ تورم این کشور ۵ درصد بوده است.

با این حال این نرخ همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی هند در رسیدن به ۴ درصد تورم در نه ماه گذشته است.

شیلان شاه یک تحلیل گر اقتصادی ارشد هندی نیز در همین مورد گفت: کاهش تورم غذا بر تورم قیمت مصرف کننده تاثیر مثبت داشت است. اما تورم اصلی همچنان در سطحی بالا قرار دارد که این امر بانک مرکزی را وادار به اتخاذ سیاست های سختگیرانه تر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.