موریس استفلد رئیس صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه گفت: جنگ تجاری به راه افتاده می تواند تاثیرات منفی زیادی بر رشد اقتصادی جهان بگذارد. این خطر وجود دارد که تنش های تجاری میان برخی کشورها باز هم تشدید شود و تنش ها، بازارهای سرمایه را دستخوش تحولات منفی بسیار زیادی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: بدون شک این جنگ تجاری، در کوتاه مدت به معضل بزرگ برای اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد. فقدان تعادل جهانی در حساب های جاری می تواند به دلیل رشد اقتصادی نسبتاً بالایی که آمریکا خواهان آن است، عمیق تر شود و این مسئله تنش ها را تشدید خواهد کرد.

فرانس ۲۴ افزود: بر اساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول، جنگ تجاری می تواند رشد اقتصادی جهان را تا سال ۲۰۲۰ کاهش دهد و کشورهایی که بیش از همه دستخوش مشکلات خواهند شد، ژاپن، انگلیس، آلمان و فرانسه هستند. 

بر همین اساس، قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان در پی جنگ تجاری (میان آمریکا و برخی کشورها) در چند روز اخیر سیر نزولی داشته است. 

چین روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ کاهش یافته است و حجم فعالیت کارخانه های آن در ژوئن (خرداد-تیر) گذشته به کمترین سطح در ۲ سال گذشته رسید.

چین همچنین پیش بینی کرد، ظرف ماه های آینده نیز به دلیل فشارهای تجاری آمریکا اوضاع کسب و کار در این کشور نامساعدتر شود. 

تحلیلگران می گویند، آمریکا با یکجانبه گرایی تجاری به بهانه حراست از امنیت اقتصادی این کشور، منافع مردم آمریکا و حفظ فرصت های شغلی برای آمریکایی ها در حال فشار آوردن بیشتر نه تنها به چین بلکه تمام اقتصادهای بزرگ در دنیا در عرصه تجاری است.

رئیس جمهوری آمریکا حتی تهدید کرده است تعرفه ۲۰ درصدی بر واردات خودروهای مونتاژ شده در اتحادیه اروپا وضع می کند.

آمریکا و چین نیز سه بار با یکدیگر مذاکره کردند تا نهایتا این توافق حاصل شد که دو طرف تعرفه بر روی کالاهای یکدیگر را تعلیق کنند اما یک ماه پس از آن، آمریکا اعلام کرد روی ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده است و چین هم تلافی و مقابله به مثل کرد.

هنوز آمریکا فهرست کالاهای وارداتی چین را که مشمول تعرفه های تجاری گسترده می شوند، اعلام نکرده است اما گفته می شود کالاهای الکترونیکی در صدر این فهرست هستند که مراحل اولیه تولید عمده این اقلام در کشورهای جنوب شرق آسیا کلید زده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.