نشریه آلمانی «اشپیگل» روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «جنگ تجاری ترامپ، زمین سوخته» به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و سیاست‌های متشنج وی پرداخت.

در این گزارش آمده است که ترامپ خود را فردی شکست‌ناپذیر می‌داند اما فهرست تنش‌هایی که در روابط بازرگانی آمریکا با دیگر کشورها به وجود می‌آیند روز به روز طولانی‌تر می‌شود. در آخرین مورد او با ترکیه درگیر شده است. به همین دلیل مشخص نیست که وی به دنبال چه چیزی است. روابط خوب میان آمریکا و ترکیه هم چندان دوام نیاورده است. ترامپ روابط میان آنکارا و واشنگتن را بی‌نظیر توصیف کرده بود، اما زمان زیادی از این حرف نگذشته بود که رئیس‌جمهور آمریکا رابطه دو طرف را به چالش کشید و با افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه باعث شد که رابطه میان دو رئیس‌جمهور به سردی بگراید.

بر طبق گزارش اشپیگل، ترامپ خط‌مشی قدرتمند‌ترین قدرت اقتصادی را برای پیشبرد برنامه‌های خود در سطح جهان در پیش گرفته است به این ترتیب که هرکسی از سیاست‌های وی پیروی نکند، با تحریم و یا افزایش تعرفه‌ها مجازات می‌شود. اغلب هم هیچکس نمی‌داند که رئیس‌جمهور آمریکا میان اینهمه بحران به دنبال چه چیزی است. برخی اوقات وی انگیزه‌های سیاسی دارد و در پاره‌ای موارد هم به دنبال انگیزه‌های اقتصادی است.

همچنین با ادامه همین روند، فهرست کشورهایی که وی با آنها مرزبندی جدیدی را تعریف می‌کند، روز به روز بیشتر می ‌شوند. مجموعه اینها  یک موضوع را بیشتر از پیش روشن می‌کند و آن این است که ترامپ در سیاست‌های خود زمین سوخته بر جای می‌گذارد.

راهبرد زمین سوخته یک راهبرد نظامی است که یکی از طرف‌های درگیر جنگ، منابع را از بین می‌برد تا دشمن به آنها دسترسی نداشته باشد. به آتش کشیدن زمین‌ کشاورزی و نابود کردن محصولاتی که در آن قرار دارد از جمله روش‌های اعمال این روش است.

کاخ سفید چهارشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم شدند. ترامپ همچنین روز جمعه ۱۹ تیر با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست.

درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت. این اقدام واکنش انتقادی مقامات ترکیه را به دنبال داشت. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) با تکرار انتقادات از گفتمان تهدید و تحریم آمریکا، گفت که واشنگتن با تحریم چیزی را به دست نمی‌آورد.

چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در گردهمایی سفرای ترکیه در آنکارا، با اشاره به اینکه ترکیه اقدامات زیادی برای ترمیم روابط مخدوش با آمریکا انجام داده، گفت که واشنگتن اما در تناقض با مسائل امنیتی بنیادین در یک اتحاد استراتژیک عمل کرده است. وی ضمن بیان اینکه آمریکا در فهم سیاست‌های ترکیه دچار سردرگمی است، توضیح داد: «ایالات متحده سرگرم شده است. (آنها از خود می‌پرسند) باید مشکل با ترکیه را حل کنیم یا آن را تا زمان انتخابات نوامبر (میان‌دوره‌ای کنگره) حفظ کنیم؟»

وزیر خارجه ترکیه از آمریکا خواست تا به روابط سنتی دوستانه با ترکیه و اتحادی که درپی عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دارند، پایبند بماند زیرا آنکارا به تعامل سازنده با واشنگتن ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.