امارات‌لیکس گزارش داد، که متخصص در افشای اطلاعات محرمانه حکومت امارات است، روز گذشته به نقل از منابع ویژه‌ای فاش کرد: امارات به شکل سری برای بهره‌برداری از بحران در روابط سعودی و کانادا ، با هدف تبدیل کردن معامله تسلیحاتی بین کانادا و عربستان به نفع خودش وارد عمل می‌شود به این بهانه که می‌خواهد به اهداف ائتلاف در یمن خدمت کند.

در پی ابراز نگرانی کانادا از وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی و درخواست برای آزادی کنشگران مدنی و فعالان دفاع از حقوق زنان، روابط ریاض و اوتاوا از دوشنبه هفته گذشته وارد تنشی بی‌سابقه شده است. عربستان سعودی سفیر کانادا را اخراج کرد، سفیر خود را فراخواند و روابط اقتصادی جدید با کانادا را به حال تعلیق در آورد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴، قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای خرید خودروهای زرهی از کانادا امضا کرد. صادرات خودروهای زرهی به عربستان از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است و این روند تا ۱۵ سال ادامه می‌یابد.

طبق گزارش رسانه‌های خبری کانادا، ارزش تعاملات تجاری میان این دو کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی، بالغ بر ۴ میلیارد دلار بود که تجهیزات نظامی کانادا بخش اعظمی از آن را شامل می‌شد.

با تصمیم حکومت ریاض با تعلیق مناسبات دیپلماتیک و تجاری با اوتاوا، سرنوشت صادرات خودروهای زرهی کانادا به عربستان سعودی مبهم است به‌ویژه این‌که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا از مدت‌ها پیش برای متوقف کردن این تجهیزات جنگی به عربستان سعودی تحت فشار قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.