در هفته ای که گذشت، دو موضوع مهم در صحنه سیاسی کشور مطرح شد. نخست طرح دوباره موضوع رفراندوم از سوی رئیس‌جمهور و دوم ابلاغ سیاست جدید ارزی از سوی دولت بود.

در همین رابطه، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار معتقد است که امروز موقعیت مناسبی برای طرح رفراندوم از سوی رئیس جمهور نیست.وی همچنین در خصوص سیاست ارزی جدید گفت: دولت اگر اختیار مدیریت ارز ثانویه را به دیگران می سپرد، بی تردید وضعیت فعلی حاکم نمی شد. البته قوه مجریه با تاخیر تصمیم گیری در این باره که حدود 3 الی4ماه از آن می گذرد، لطمه و هزینه سنگینی به نظام و انقلاب زد.

 احمد کریمی اصفهانی درباره موضوع رفراندوم که اخیراً بار دیگر در سخنان رئیس جمهور آمده، گفت: ما در برهه ای از زمان قرار گرفتیم که مشکلات از بیرون و به‌طور ناخواسته برما تحمیل شده و استکبار این کار را به ناحق پیگیری کرده و «دشمن» نیز دشمنی خود را می کند و هیچ توقعی هم نیست که غیر از این عمل کند.

اگر همه مشکلات را به پای تحریم های بیرونی علیه کشور بگذاریم، کار درستی نیست

 وی افزود: اما بخشی از مشکلات نیز به داخل بازمی گردند، اینکه ما همه مشکلات را به پای تحریم هایی بگذاریم که از بیرون علیه کشورمان وضع می شود، کار درستی نیست. من سالهاست می گویم؛ در آن مقطع که ما انقلاب اسلامی شروع کردیم نیز دشمن منسجم تر و متحدتر در برابر انقلاب ایستاده بود. آن روز هم شرق و غرب هیچ ابایی از کمک به کسانی نداشت که می خواستند در جهت براندازی کار کنند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: امروز که انقلاب ما در آستانه 40 سالگی و بلوغ خود قرار دارد،  نمی توان گفت که یک تنه در برابر دشمنی جهانی و یکپارچه ایستاده ایم، بلکه دوستانی هم داریم. در هر صورت، با وجودی‌که شرایط امروز کمی متفاوت است، اما بی تردید بیگانگان برای راهی که آغاز کردیم، تعیین و تکلیف نکردند. از این رو، اگر مجموع پیروزی انقلاب را یک رفراندوم حساب آوریم، 98/2 درصد مردم به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند.

نخست باید اعتماد مردم به نظام و دولت را بالا ببریم و سپس موضوعات را از طرق مختلف حل و فصل کنیم.

وی بیان کرد: ما برای حفظ این رای نهایت سعی خود را کردیم، علی رغم اینکه دشمن مرتب برای ما برنامه ریزی می کرد یا آمریکا و امثالهم مدام از گزینه های روی میز دم می زدند. اما آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که با گزینه هایی نظیر فشار، جنگ و ترور نمی توانند به اهداف خود دست یابند و بر ما چیره شوند.

کریمی اصفهانی بیان کرد: نارضایتی مردم به استناد همین مسائل اقتصادی، مسأله مهمی است که در جامعه وجود دارد. من نمی دانم که نیت آقای رئیس جمهور درباره طرح مسأله رفراندوم چه بوده؟ اما در هر صورت، امروز موقعیت مناسبی برای این کار نیست. ما قبل از هر چیزی، برای آنکه بخواهیم حرفی بزنیم؛ اول باید خود را تثبیت کرده و اعتمادسازی کنیم. بنابراین نخست باید اعتماد مردم به نظام و دولت را بالا ببریم و سپس موضوعات را از طرق مختلف حل و فصل کنیم.

  امروز موقعیت مناسبی برای طرح رفراندوم از سوی رئیس جمهور نیست

وی گفت: به نظر من علیرغم اینکه من هنوز نمی دانم هدف آقای رئیس جمهور از طرح «رفراندوم» چیست، امروز موقعیت مناسبی برای این طرح از سوی رئیس‌جمهور نیست. اینکه آقای روحانی با بیان اینکه «مشکلاتی وجود دارد» خواستار رفراندوم در کشور می شود، باید پرسید کدام مشکل؟ اگر منظور مشکل اقتصادی است که تا ما آن را برطرف نکنیم، رفراندوم گذاشتن درباره‌اش بی مورد است و اگر مشکلات دیگری وجود دارد، من از نیّات رئیس‌جمهور مطلع نیستم، اما بی تردید موقعیت خوبی برای طرح این موضوع نخواهد بود.

این فعال صنفی اصولگرا در ادامه گفت: وضعیت موجود که عمده آن به دلیل مسائل اقتصادی است، به دلیل بی توجهی ما از سال 84 تاکنون ایجاد شده، ما در آن مقطع بنگاه ها را واگذاری نکردیم و امروز نیز به دلیل سوء‌مدیریت‌ها نتوانستیم معضل را برطرف کنیم. در چنین شرایطی، به جای طرح چنین مباحثی از سوی رئیس‌جمهور، پرداختن به این مسائل ضروری است. لذا کمتر حرف زدن، و بیشتر عمل کردن باید مدنظر قرار گیرد.

 دولت نباید در مسأله فروش طلا در کشور دخالت می کرد؛ کار دولت ها فروختن طلا نیست

وی افزود: عمل نیز باید ناشی از کارشناسی باشد و این گونه نباشد که مانند 5 ماه اخیر، دولت بارها از تصمیماتی که گرفته عدول کند. مسأله کار اقتصادی، محتاج ثبات قوانین و مقررات در کشور است. از این رو، علیرغم اینکه سه قوه نشستند و کارهای کارشناسی فراوانی هم کردند، اما در همین چند روزه که بسته‌ جدید ارزی اعلام شد، شاهد تغییراتی در آن بودیم. لذا تا زمانی که این تغییرات وجود داشته باشد، مانع پیشبرد کار می شود.

اصفهانی ادامه داد: باید گفت که این تغییرات هیچ ربطی به برجام و استکبار یا غرب ندارد. به نظر می رسد که دولت هنوز نتوانسته به یک ثبات در مسأله ارز برسد. مسلماً دولت نباید در مسأله فروش طلا در کشور دخالت می کرد؛ کار دولت ها فروختن طلا نیست. معلوم نیست که کجا یا چه کسانی، این پوست هندوانه را زیر پای دولت گذاشتند، که این اقدام مسلماً نیاز به تنبیه دارند. همچنین بگیر و ببند صرافان نیز کار بسیار اشتباهی بود، این ها مسائلی نیستند که بنده تازه امروز عرض کنم، بلکه اسنادش موجود است که از 4 ماه قبل، با این مسأله مخالف بودم.

دولت اگر اختیار مدیریت ارز ثانویه را به دیگران می سپرد، بی تردید وضعیت فعلی حاکم نمی شد

وی گفت: دولت در زمینه مقابله با صرافان، تنها کاری که کرد چه در خارج و چه در داخل کشور، مخفی کردن آنها بود. قوه مجریه هرگز نمی تواند راجع به مسأله ای که تحت اختیارش نیست، تصمیم گیری کند. لذا در رابطه با ارز، تنها می تواند درباره ارزی که در ید خودش است، تصمیم بگیرد. بنابراین فقط می تواند درباره ارز ناشی از فروش نفت، مدیریت و برنامه ریزی داشته باشد و مسلماً نمی تواند درمورد ارز ثانویه که در ید دولت نبوده و از اختیاراتش خارج است، برنامه‌ریزی کند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: دولت اگر اختیار مدیریت ارز ثانویه را به دیگران می سپرد، بی تردید وضعیت فعلی حاکم نمی شد. البته قوه مجریه با تاخیر تصمیم گیری در این باره که حدود 3 الی4ماه از آن می گذرد، لطمه و هزینه سنگینی به نظام و انقلاب زد و اگر در همان مقطع کار کارشناسی انجام می داد، وضعیت با امروز بسیار متفاوت بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.