در این مراسم که با حضور سفرا و دیپلمات های مقیم و مهمانان خارجی و همچنین اعضای کابینه دولت ژاپن و جمع کثیری نمایندگان انجمن های غیر دولتی فعال در زمینه صلح از سراسر جهان به همراه و خانواده قربانیان برگزار شد، نخست وزیر ژاپن ضمن تسلیت به بازماندگان قربانیان و همچنین دلجویی از جانبازان این حادثه برای ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای ابراز امیدواری کرد.

حضور دیپلمات های ایرانی در مراسم یادبود قربانیان حمله اتمی هیروشیما و ناکازاکی

«شینزو آبه » افزود : ژاپن سه اصل غیر هسته ای خود را حفظ خواهد کرد و مصمم است تا تلاش های خستگی ناپذیر خود را برای خدمت به عنوان پل بین قدرت های هسته ای و کشورهای غیرهسته ای ایجاد نموده و تلاش های بین المللی را تقویت کند.

همچنین در این مراسم پیام دبیرکل سازمان ملل نیز با مضمون محکوم نمودن استفاده از سلاح های هسته ای و آرزوی صلح برای جهان بود قرائت شد.

دیپلمات های سفارت کشورمان در توکیو هم که در مراسم حضور داشتند با گفتگو با برخی از دیپلمات ها و نمایندگان NGO های حاضر به تبیین و روشنگری ابعاد فاجعه آمیز و غیرانسانی استفاده از سلاح های هسته ای و شیمیایی و نقش برخی کشورها در این زمینه پرداختند.

در این مراسم شهردار، رئیس شورای شهر و استاندار هیروشیما نیز سخنرانی و بر پیشبرد صلح در جهان و جهانی عاری از سلاح اتمی تاکید کردند.

همچنین تعدادی از جانبازان شیمیایی کشورمان که در این برنامه حضور داشتند توضیحاتی از نحوه جراحت و مشکلات ایجاد شده برای مجروحان شیمیائی ارائه کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.