راشاتودی نوشت، علی‌رغم آنکه تولید نفت در ونزوئلا روند کاهشی دارد اما  این کشور توانسته است صادرات به آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین بازار نفت خود را نسبت به ماه فوریه افزایش دهد.

صادرات نفت ونزوئلا بنا به آمار ارائه‌شده از سوی موسسه S&P پلت از ماه فوریه تا ماه ژوئن ۴۳ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد منطق بازار در حال کنار گذاشتن دیگر عوامل تأثیرگذار بر جریان صادرات نفت ونزوئلا به آمریکاست. 

کارشناسان بر این باورند اصلی‌ترین دلیل افزایش صادرات نفت ونزوئلا خرید بیشتر نفت این کشور توسط پالایشگاه‌های آمریکایی در نزدیک خلیج مکزیک است. این پالایشگاه‌ها تجهیزاتی دارند که فقط می‌توانند نفت سنگین را پالایش کنند بنابراین انتخاب‌های محدودی برای واردات دارند. تولید نفت مکزیک نیز در رکود به سر می‌برد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت جدید مکزیک از برنامه خود برای افزایش تولید از ۱.۹ میلیون بشکه روزانه کنونی به ۲.۵ میلیون بشکه در روز خبر داده است.

تولید نفت سنگین ونزوئلا نیز روبه افزایش است اما ظرفیت خط لوله بیشتری برای انتقال این نفت نیست، بنابراین هزینه انتقال آنها به پالایشگاه‌های واقع در خلیج مکزیک بیشتر است، بنابراین نفت سنگین ونزوئلا جایگزین مناسبی برای آنها خواهد بود.

پیشتر پالایشگاه‌های واقع در خلیج مکزیک اعلام کرده بودند که کیفیت نفت سنگین ونزوئلا کاهش یافته و در صورتی که این کشور کیفیت نفت را افزایش ندهد محموله‌های نفتی را بازپس خواهند فرستاد. به نظر می‌رسد که ونزوئلا کیفیت نفت خود را بهبود بخشیده چراکه ۴۵ درصد از صادرات نفت این کشور آمریکای لاتین به آمریکاست و باید بازار خود را حفظ کند.

یک کارشناس مؤسسه هجی‌ریسک می‌گوید آمریکا برای ونزوئلا در حال حاضر حکم یک عابربانک را دارد و این مسئله با در نظر گرفتن مواضع سیاسی دولت آمریکا در مقابل ونزوئلا متناقض است اما خواه ناخواه واقعیت دارد. علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا این کشور همچنان بزرگ‌ترین مشتری نفت ونزوئلاست و حتی نفت ونزوئلا را بیش از چین وارد می‌کند.

کارشناسان بر این باورند علی‌رغم روند کاهشی تولید نفت در ونزوئلا، صادرات این کشور به هر قیمتی به آمریکا کاهش نخواهد یافت.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.