اینترفکس گزارش داد، بنا بر اظهارات دادستان کل ازبکستان، روز گذشته دلشاد اکرم‌اف، رئیس دپارتمان اصلی خدمات گشت حفاظتی و نظم عمومی وزارت امور داخلی ازبکستان در دفتر کارش کشته شده است.

به گفته دفتر دادستانی ازبکستان، جسد اکرم‌اف ساعت ۱۰:۱۰ صبح روز گذشته با علائمی از قتل، در دفتر کارش پیدا شده است. پرونده جنایی مربوط به قتل عمد با خشونت شدید، در این مورد بازگشایی شده و در دست تحقیق می‌باشد. اظهار نظرهای مختلفی پیرامون تروریستی بودن این قتل در رسانه‌های ازبکستان مطرح می‌شود.

پلیس می‌گوید قاتل وارد اتاق اکرم‌اف شده و او را با ضربات چاقو به قتل رسانده است.  با توجه به تدابیر امنیتی دفتر کار اکرم‌اف، پلیس معتقد است که قاتل او را می ‌شناخته.

پیش از این در نوامبر سال ۲۰۱۵ رسانه‌های ازبک از بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر به اتهام احتمال ارتباط با داعش در ازبکستان خبر داده بودند. در آن زمان نهادهای امنیتی ازبک ۴ عملیات ویژه در ۴ منطقه تاشکند برای دستگیری آن‌ها صورت داده بودند.

بنا به اظهارات مختلف کارشناسان، ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر از شهروندان ازبک در گروه‌های تکفیری و جهادی در خاورمیانه مشغول پیکار می‌باشند. بسیاری از آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی جذب این گروه‌ها شده‌اند.

پس از حادثه تروریستی علیه توریست‌های خارجی در تاجیکستان، این قتل مشکوک موجب نگرانی تحلیل‌گران پیرامون احتمال افزایش نفوذ داعش در آسیای مرکزی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.