اسپوتنیک گزارش داد، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا گفته است، پاکستان تنها در شرایطی می‌تواند از کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول استفاده کند که این ثروت باد آورده را برای پرداخت بدهی‌اش به چین هزینه نکند.

پامپئو در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی تاکید کرد: اشتباه نکنید؛ ما اقدامات آی‌ام‌اف را زیر نظر داریم. منطقی نیست که پول آی‌ام‌اف که از پول مالیات‌دهندگان و نهادهای وابسته و دلارهای آمریکایی تشکیل می‌شود، برای پرداخت بدهی به چین یا سهامداران چینی مورد استفاده قرار بگیرد.  

اظهارات پامپئو در شرایطی مطرح شد که آمریکا به تازگی از صندوق توسعه اقتصادی مشترک ۱۱۳ میلیون دلاری برای کشورهای واقع در حاشیه اقیانوس هند و آرام رونمایی کرده است. این صندوق تلاش مشترک آمریکا، استرالیا و ژاپن است که به طرح بلندپروازانه "یک کمربند یک جاده‌" چین به چشم تهدیدی استراتژیک می‌نگرند. با این حال کارشناسان اقتصادی تهدیدات پامپئو را توخالی توصیف می‌کنند.

اندرو اسمال، کارشناس مسائل چین و پاکستان و عضو اندیشکده صندوق مارشال آلمان واقع در واشنگتن می‌گوید: فکر می‌کنم اظهارات پامپئو به این معنا نیست که آمریکا نمی‌خواهد وام صندوق بین‌المللی پول منتقل شود یا اینکه آنها بخواهند چین مسوولیت مالی تقبل کند. بلکه این فقط یک هشدار است.

به گفته کارشناسان، مشارکت پکن در پروژه‌های زیرساختی مهم پاکستان منجر به سقوط ارزش روپیه شده و نرخ تبادل ارز ملی اسلام‌آباد نسبت به دلار ۱۹ درصد کاهش نشان می‌دهد و علت آن واردات ماشین‌آلات چینی است که منجر به ایجاد شکاف عمیقی میان نرخ‌های تبادل رسمی و نرخ بازار سیاه شده است. از آنجایی که امکان داشت سیستم مالی اسلام‌آباد به شدت بی‌ثبات شود، پاکستان مجبور به دریافت کمک خارجی شد. براساس گزارش سوث چاینا مورنینگ پست، آی‌ام‌اف تنها یک گزینه است.

اسد عمر، وزیر دارایی پاکستان می‌گوید: اکنون تمام گزینه‌ها روی میز است. دریافت کمک از صندوق بین‌المللی پول یا دوستان دوجانبه پاکستان به تصمیم کابینه جدید بستگی خواهد داشت و پس از روی کار آمدن کابینه فورا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.  

چنانچه آی‌ام‌اف پولی به پاکستان قرض بدهد، این سرمایه به طور حتم به چین می‌رسد و تهدید آمریکا تعجب کارشناسان را برانگیخته است. مایکل کاگلمن، از کارشناسان اندیشکده "مرکز ویلسون" گفت: به نظر می‌رسد این تقلای ناآزموده کاخ سفید برای اعمال فشار باشد. تهدید پامپئو عجیب است.

اندرو اسمال، عضو اندیشکده صندوق مارشال آلمان می‌گوید: فکر نمی‌کنم در مرحله‌ای باشیم که تلاش قاطعی برای تحت فشار قرار دادن پاکستان به لحاظ مالی وجود داشته باشد. اگر آنها (پاکستان) چنین تصمیمی بگیرند، آمریکا گزینه‌های دیگری دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.