پمپئو در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: هفته گذشته با شماری از اعضای جامعه ایرانی-آمریکایی ها صحبت کردم تا آنها را مطلع کنم که دولت ترامپ از ایرانی هایی که مشتاق آزادی هستند، حمایت می کند. 

وزیر امور خارجه آمریکا در این توئیت ویدئویی از چند فرد ایرانی-آمریکایی منتشر کرد که بنا به ادعای او از «امیدهای خود برای مردم سربلند ایران» سخن می گویند.

پمپئو شامگاه یکشنبه هفته گذشته به «سیمی ولی» در جنوب کالیفرنیا رفت و با حضور در کتابخانه رونالد ریگان رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ایراد سخنرانی پرداخت.

آن سخنرانی با عنوان «حمایت از صداهای ایرانی» ایراد شد و پمپئو در آن به تکرار اتهامات علیه ایران پرداخت. هدف اصلی وزیر امور خارجه آمریکا حمایت از ناآرامی ها در ایران و دامن زدن به آن بود. 

در حالی که آمریکا در نظر دارد با بازگرداندن تحریم ها فشارها را بر ایرانی ها افزایش دهد، پمپئو مدعی شد: ایالات متحده از مردم ایران حمایت می کند.

وی افزود: ما فشار حداکثری بر روی قدرت جابجایی پول ایران خواهیم گذاشت.

پمپئو همچنین گفت: هدف ما این است که با مذاکره با کشورهایی که نفت ایران را وارد می کنند، تلاش کنیم تا میزان واردات نفت ایران را به صفر برسانیم.

پمپئو از کشورهای دیگر خواست تا به کمپین ایران ستیزی که آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در راس آن قرار دارند، ملحق شوند. 

وی همچنین خواستار مذاکره با ایران شد و اظهار داشت: زمانی فشارها را کم خواهیم کرد که به طور ملموس تغییری در سیاست های ایران ببینیم.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تهدیدها و مواضع خود علیه ایران عقب نشینی کرده و برای مذاکره بی قیدوشرط با تهران اعلام آمادگی کرد.

ترامپ بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی در نشست مشترک خبری با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا مدعی شد: اگر رهبران ایران بخواهند دیدار کنند، هیچ پیش شرطی هم ندارم و هر وقت بخواهند با آنها دیدار می کنم.

اما ساعاتی بعد، پمپئو موضعی مغایر با ترامپ اتخاذ کرد و شروطی تعیین کرد که به نظر می رسد ناشی از ناهماهنگی در کاخ سفید و رفتارهای متناقض مقام های آمریکایی است. 

وی در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان بی سی» گفت: اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو آماده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.