برخلاف خوب فوتبال که نیمه مربیانش معمولا از نیمه اولش مهم تر است، در فصل نقل و نتقالات نیمه اول خریدها کلیدی تر است از نیمه دوم آن و تیم هایی که با برنامه تر هستند و جیب پرپول تری دارند، در همان روزها و هفته‌های نخست سعی می کنند، تیک های مربوط به لیست‌های ورودی و خروجی خود را خیلی زود پر کنند. با این مقدمه می رویم سراغ جابجایی های بزرگ این ۴۴ روز اخیر فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران؛ جابجایی که هر یک می تواند سرنوشت تیم ها را در فصل پیش رو رقم بزند.

پرسپولیس بهتر از استقلال

از قهرمان لیگ برتر شروع می کنیم، از پرسپولیس که با وجود محرومیت از حضور در فصل نقل و انتقالات کلی جابجایی غول آسا داشته است. قرمزها در این روزها بازیکنان بزرگ زیادی را از دست دادند، نفراتی چون صادق محرمی، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و وحید امیری. با این حال برانکو منتظر نیم فصل نماند تا مجوز خرید بازیکن را دریافت کند. 

مهدی ترابی بزرگترین خرید قرمزها بود که از سایپا به پرسپولیس آمد. جذب سروش رفیعی هم حسابی هواداران سرخ را خوشحال کرد. به این جمع باید مهدی شریفی و مهدی شیری را اضافه کرد؛ مهاجم و مدافع راستی که در این سالها همیشه مقابل تیم های بزرگ، بزرگی کردند و حالا خودشان باید در یکی از دو تیم بزرگ پایتخت بازی کنند. در پرسپولیس.

برخلاف قرمزها، در اردوی استقلال زیاد خبری از جابجایی های غول آسا نبود. آبی ها تا همین امروز هم بیشتر از آنکه به فکر خریدهای جدید باشند، نگران تمدید قرارداد ستاره های خاری فصل گذشته شان هستند. نگران نگه داشتن مامه تیام و سرور جباروف. استقلال تا همینجا سه بازیکن کلیدی اش را از دست داده است و دیگر امید نورافکن، امید ابراهیمی و مجید حسینی را در اختیار ندارد. در مقابل خریدهایی هم داشتند که بزرگترین آنها علی کریمی، بازیکن فصل گذشته سپاهان است. البته کریمی هم مثل مرتضی آقاخان و میثم تیموری، دیگر خرید جدید استقلال مصدوم است.

سپاهان، پرهیاهوتر از همه

پرهیاهوتر از استقلال و پرسپولیس، در فصل نقل و انتقالات امسال سپاهان بوده است؛ تیمی که یک فصل بد را به پایان رساند و حالا برای اعاده حیثیت می خواد دوباره مدعی باشد. سپاهان در همان ابتدای کار امیر قلعه نویی را جذب کرد و با این مربی شروع کرد به ریخت و پاش های آنچنانی. کی روش استنلی، بختیار رحمانی و خالد شفیعی، ۳ خرید بزرگی بودند که در همان اصفهان جابجا شدند، از ذوب آهن به سپاهان. سجاد شهباززاده، چهارمین خرید بزرگ سپاهانی بود و پنجمی هم مهدی کیانی. کیانی بعد از ۱۰ سال ار تبریز خارج شد تا پیراهن زرد سپاهان را در فصل جدید بر تن کند.

اوضاع برای ذوب آهن به خوبی سپاهان پیش نرفته است. تائید این ماجرا صحبت های اخیر سعید آذری و تهدیدهای او برای استعفا از مدیرعاملی است. ذوب آهن تا اینجا فقط دو خرید بزرگ داشته است؛ محسن مسلمان و مسعود حسن زاده. 

خیدهای بزرگ پیکان هم از دو تجاوز نکرده است. مجید جلالی مثل پارسال که ستاره هایی چون گادویم منشا و سیامک نعمتی را از دست داد، امسال هم رحمان احمدی، مرتضی آقاخان و مهدی شیری را زد و جای آنها را با وحید شیخ ویسی، مگنو باتیستا و محمد قاضی پر کرد. باتیستا و قاضی را می تواند جز خردهای بزرگ پیکان در این فصل قرار داد.

دیگر تیم تهرانی، اما فصل نقل و انتقالات کم سروصدایی داشته است. سایپا، ستاره اش مهدی ترابی را به پرسپولیس داد و به علی قلی زاده هم رضایتنامه داد تا به بلژیک برود. در مقابل رحیم زهیوی را گرفت که برای قرارداد او در لیست جابجایی های بزرگ کمی زود است.

رحمان احمدی در پارس جنوبی جم، محسن فروزان در تراکتورسازی، شهاب گردان در صنعت نفت، لوسیانو پریرا در فولاد و حامد لک در نساجی مازندران دیگر جابجایی های بزرگ این فصل لیگ برتر هستند.

فصل هجدهم لیگ برتر از فردا (پنجشنبه) رسما آغاز می شود اما طبق اصلاحیه جدید کمیته مسابقات سازمان لیگ، تیم ها تا ۱۳ شهریور فرصت دارند که با حضور در بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران و جذب بازیکنان مورد نظر، کاستی هایشان را مرتفع کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.