به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، این تصمیم ابتدا در آخرین نشست رهبران اروپایی در بروکسل و در پی عدم پذیرش مهاجران گرفتار در دریا توسط دولت جدید ایتالیا اتخاذ شد.

در این طرح همچنین بر انتقال افراد نجات یافته از کشورهایی که در آن تخلیه می‌شوند به مراکز تحت کنترل در دیگر کشورهای اروپایی تاکید شده است. 

به اعتقاد کمیسیون اروپا ، ایجاد و تأسیس چنین مراکزی براساس یک تلاش جمعی از سوی کشورهای عضو ضروری به نظر می‌رسد.

۲۸ کشور عضو اتحادیه به این نتیجه رسیده اند تا ضمن تشدید کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا به منظور پیشگیری از ورود مهاجران، کمک مالی به اسپانیا و کشورهای مهاجرپذیر از جمله ترکیه، مغرب و کشورهای شمال آفریقا را افزایش دهند. 

آنها همچنین هم‌پیمان شدند تا از بروز وضعیت کنترل نشده بحران پناه جویان همانند آن چه در ورود موج عظیم پناه جویان در سال ۲۰۱۵ میلادی روی داد، جلوگیری کنند.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۵ با بحران حضور گسترده مهاجران غیرقانونی مواجه شده است. 

اسپانیا، فرانسه و مالت برخلاف ایتالیا از پذیرش مهاجران در ازای پول استقبال کرده اند.

اتحادیه اروپا در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو این اتحادیه به این جمع‌بندی رسیده است که بتواند مراکز مهاجرت را در کشورهایی خارج از اروپا برای ارزیابی ادعاهای مهاجران ایجاد کند تا بتوانند به نحوی از خاک اروپا حراست کنند.

رهبران اروپا همچنین توافق کردند تا تلاش‌های خود را برای متوقف کردن فعالیت قاچاقچیانی که از لیبی و جاهای دیگر پناهنده به سمت اروپا می‌فرستند، جلوگیری کنند. 

با تمام این خطرات هزاران مهاجر باز هم تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا برای فرار از درگیری، فقر و ستم همچنان به زندگی در قایق‌های پرجمعیت ادامه دهند تا شاید امیدی برای زندگی بهتر در سواحل اروپا ایجاد شود. این درحالی است که موج مهاجرت از زمان دوره اوج آن در سال ٢٠١٥ بسیار کاهش پیدا کرده است و اکنون اوج آن در مسیرهای خاصی از مدیترانه قرار دارد. در سال جاری میلادی حدود ۳۳ هزار و ٤٠٠ مهاجر و پناهنده به سمت اروپا سفر کرده‌اند. 

این سازمان اعلام کرد که اکثر این مهاجران از طریق یونان، ایتالیا و اسپانیا وارد اروپا می‌شوند. تعداد تخمینی مرگ و میر نیز ٧٨٥ نفر برآورد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.